Красимир Вълчев: Ситуацията остава непредвидима

Февруари и март са рискови месеци от епидемична гледна точка. Виждате каква е ситуацията в целия свят, но няма как обаче да спрем да живеем, учим и да се движим. Образованието е това, което си заслужава да предприемем премерен риск. Ако ситуацията се влоши, мерките отново ще се затегнат. Опасността учениците отново да се върнат у дома остава, министърът на здравеопазването каза какви са стойностите – 200 на 100 хиляди души заболеваемост.

Това заяви образователният министър Красимир Вълчев, който посети Професионалната гимназия по транспорт и енергетика „Хенри Форд” в София в деня, в който учениците от три класа се връщат присъствено в клас, предаде репортер на БГНЕС.

Ситуацията остава непредвидима. Мотивацията на учениците да учат в електронна среда отслабва, коментира Вълчев.

Той каза, че началото на учебната година е фиксирано в закон, а самият той няма намерение да предлага промени.

Последните дни имаме множество подадени заявления за продължаване на онлайн обучението, каза още Вълчев, но предстои анализ на данните. По думите му близо 1200 ученици ще останат на обучение в домашни условия.

По-рано началникът на Регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева каза в телевизионно интервю, че 1700 ученици от столицата са поискали да учат в електронна среда.

Вълчев съобщи, че 24% или близо 22500 учители са пожелали да се ваксинират.

Списъците са отворени, някои учители се отказват в последния момент. Учителите ще имат възможност и да се ваксинират в етапа на масовата ваксинация, когато започне, каза той.

В отговор на въпрос на БГНЕС министърът посочи, че 2400 са карантинираните деца и ученици, като от тях 1700 са ученици, другите са деца от градините.

Вълчев каза, че към този момент няма опасност учениците от 1 до 4 клас отново да се върнат у дома. Според него всяко разхлабване на мерките е свързано с по-голямо разпространение на коронавируса, а по-сериозен риск крият новите варианти на вируса.

Министърът каза, че масовото тестване на учители и непедагогически персонал е показало, че 2 на 1000 проби са излезли положителни от близо 28 000 теста, което е 0,2%, които са положителни.

„В отделни училища има по 2-3- ма заболели, т.е. може да говорим за клъстер, но към момента не може да говорим за по-сериозно разпространение на заразата особено в детските градини“, коментира той.

Попитан как ще се навакса учебният материал, Вълчев посочи, че учениците, които са натрупали допълнително дефицити имат допълнителни занимания както и, че всеки един учител ще положи усилия и добави, че в електронна среда също може да се навакса пропуснатото.

„Добрата новина е, че в 1 и 4 клас имаме не по-малко обучение в класната стая от предходни години, когато имаше екскурзии, 2-3 седмици грипни ваканции, влошена метеорологична обстановка. Имаме 3-4 седмици електронно учене в начален етап. Няма изоставане в тези класове. При 5 и 12 клас учителите ще имат доста работа, за да компенсират“, каза още Вълчев и припомни, че носенето на маски в клас от учениците от 5 до 12 клас е задължително.

Министърът съобщи още, че 313 училища са избрали да учат през юни месец повече за сметка на декември и ще удължат учебната година, респективно с 3 седмици за 1 и 3 клас и с 2 седмици за 2 и 4 клас.

Дали ще има съкращаване на изпитния материал при външното оценяване ще бъде анализирано през април месец.

„Всяка година последните 2-3 теми обикновено не се включват“, посочи образователният министър.

На въпрос на БГНЕС дали е възможно в основните училища да се завърнат повече паралелки, а не те да остават полупразни, Вълчев заяви, че ще обмислят този вариант при изготвянето на следващата ротация на учениците.

„Това което сме направили като модел на ротация на фона на цялата непредвидимост на обстановката е в прогимназиален етап 1 клас, в гимназиален етап 2. В единия случай 2 от 5, в другия 1 от 3. Има наистина малка разлика между 33% и 40% от друга страна, но ако ситуацията не се влоши, ще помислим за следващия период тези училища, които са с по-малочислени паралелки да могат да тръгнат повече класове в прогимназиален етап“, коментира Вълчев. /БГНЕС