Лиляна Караджова и Димитър Стоянович показват в черно-бяло „Невидимите улици“ на София

Черно-бялата фотография дава една дистанция, дава една доза абстрактност към тези документални образи, защото цветът е нещо, което неизцяло принадлежи към архитектурата - нещо, което се сменя, променя, свързано е с течението на времето и с динамиките на ежедневието. Ние решихме да покажем един по-откъснат от времето образ на тези човешки обиталища и решихме, че черно-белият цвят ще ни помогне да направим тази дистанция и да покажем на нашите зрители, че трябва също да направят един скок към по-обстрактното и към по-духовното, гледайки тези фасади, които сами по себе си нищо не говорят.

Това заяви пред БГНЕС Лиляна Караджова, един от авторите на фотографската изложба „Невидимите улици“, която бе открита в Софийска градска художествена галерия, съвместно с Димитър Стоянович.

Това е втората съвместна изложба на Лиляна Караджова и Димитър Стоянович и е вдъхновена от техен разговор преди 4 години, по време на който осъзнават, че им се иска да направят един проект за София, която е едновременно и документален, и художествен, показващ града по по-дълбок начин.

„Да покаже един културен пласт, с който ние се чувстваме свързани и също така да покаже нещо, което според нас някъде остава недоогледано, и това са всички тези невидими връзки, които един фоньор, разхождащ се с удоволствие по улиците, може да намери, да открие“, обясни Караджова.

От своя страна Стоянович допълни, че това е концептуална изложба.

„Един възможен град, едни възможни улици, където са построени домовете, които изпълват със съдържание самия град. Аз няма да казвам на никого всъщност каква е голямата идея - всеки ще разбере за себе си, че са не важни фасадите, а хората, които обитават тези сгради“, сподели той. Според него всеки човек сам може да си измисли и да доизмисли пространството, в което живее.

Пред БГНЕС Димитър Стоянович каза, че черно-бялата, аналоговата, фотография за него и Лиляна е страст от много години. „Продължаваме тези наши опити да опишем света около нас, защото иначе сме изгубени в бит, в дребнотемие, в проблеми, а точно важното е понякога невидимо за учите. Преминаваме по едни и същи улици, без да виждаме нищо около себе си, запътени, примерно към бакалията и това е много досадно“, сподели той.

Част от улиците, които са запечатани в черно-бели кадри, са „Кръстьо Сарафов“, „Валери Петров“, „Елин Пелин“ и „Богомил Райнов“.

„Има общо около 800 паметни плочи, поставени в центъра на София, които просто ние подминаваме, може би заради крещящи реклами и други обекти, които повече привличат вниманието“, сподели Караджова и уточни, че освен фотографиите в галерията има и инсталация. По думите ѝ се очаква пространството да бъде запълнено с още около стотина кадъра.

Изложбата ще остане отворена за посетителите до 23 октомври 2022 г. в Софийска градска художествена галерия. /БГНЕС