Линията София-Скопие се открива на 27 март

Ще работим веднага, за да дойдат и резултатите веднага. Решаваме въпросите положително. Вчера подписахме меморандум за превоз на стоки и с това откриваме нови възможности за бизнеса. Що се отнася до откриването на нова авиолиния, - това е голяма стъпка. Линията ще бъде открита на 27 март. Това заяви македонският министър на транспорта Благой Бочварски, предаде специалният пратеник на БГНЕС в Скопие Георги Пашкулев.


"Надявам се двете страни да се възползват от този мост, построен от двете министерства на транспорта така, че да потърсят новите възможности. Тоест не говорим само за линия София – Скопие, а за по-голяма възможност да се създадат по-добри икономически възможности хората в България и Македония да получат много по-добра оферта да пътуват бързо, лесно и приятно. След което да информират своите съседи и приятели „Бяхме на Охрид, беше прекрасно. Пътува се лесно, всичко е наред“. Това каза българският министър на транспорта Николай Събев.
Цената на билетите е тема, която трябва да се коментира и обяви от авиооператора. Задълженията на държавите е само да създават условия и да поканим тези, които имат икономически интерес, да участват. Собственикът на авиокомпанията Гъливер ще обяви какви са възможните цени, когато е готов с тях, и как смята този икономически модел да бъде добре приет от всички. Нека да дадем тази възможност на него.


Във всички случаи говорим за това: не само за линия София – Скопие, а за маршрути и възможности. Днес беше първата среща между туроператорите, на следващата сесия в България министърът на икономиката на Северна Македония обеща да се подпише меморандум и да има допълнителни бизнессрещи, допълни министър Събев.
Ние създадохме този инструмент, който се нарича линия София-Скопие. Това ще даде възможност за по-добър стандарт, посочи още Събев и добави, че сега думата имат туроператорите, добави той. Според него след тристранна среща с операторите на летищата София и Скопие и собственикът на авиокомпанията "Гъливер", се е постигнало споразумение за програма за стимулиране на нови полети, за да продължи по-дълго линията, а не само 6 месеца. Създадени са предпоставки за евтин смислен икономически модел, заяви министър Николай Събев.

........................................

Транспортната инфраструктура между България и РС Македония е в окаяно състояние. Това са единствените две съседни държави в Европа, а може би и в света, които нямат никаква нормална транспортна връзка помежду си – нито високоскоростен път, нито жп линия. Така разстоянието между София и Скопие, което е около 200 км, се взима за 4-5 часа.

По границата има и три КПП – Гюешево-Деве Баир, Логодаж-Делчево и Златарево-Ново Село, но нито един от тях не е модерен и повечето се нуждаят от ремонт. Има и парадоксален случай – напълно изграден от македонска страна преди 20 години КПП Клепало, който буренясва, защото от българска страна няма построена отсечка.

Коридор №8, който трябва да свързва България с РСМ и Албания, също не съществува и е на практика Коридор №0. Всички правителства до момента са твърдели, че изграждането на транспортната инфраструктура между двете страни е техен приоритет, но до ден-днешен така и нищо не е построено, въпреки подписаните безброй меморандуми.

Специалният пратеник на БГНЕС припомня, че въздушната линия София-Скопие е съществувала за кратко и е била закрита през 2010 г. Оттогава всички правителства повтарят, че има предпоставки за такава линия, но повече от десетилетие тя така и не беше възстановена.

През 2014 г. Асоциацията на българските авиокомпании подготви доклад относно възможностите и перспективите за разширяване на сътрудничеството по линия на въздушния транспорт между България и РС Македония, в който се констатира, че има „период на затишие“ в областта на гражданските въздушни превози. Отчита се, че в България вече е налице необходимата инфраструктура като летища, система за обслужване на въздушното движение, конкурентоспособни авиопревозвачи, организации за техническо обслужване, учебни центрове и т.н., което е добра предпоставка за възобновяване на пряката въздушна линия. Но въпреки тези параметри полети между София и Скопие няма. Основната причина това да не се случи е, че въздушната линия е финансова нерентабилна. /БГНЕС