Марио Бакалов: Не дръжте мечтите си в чекмеджето, гонете ги

В тази фаза на пандемията вече можем да летим спокойно, особено през летните месеци, заяви в интервю за БГНЕС известният български самолетен пилот Марио Бакалов.

„Има много мерки, които предприемат авиокомпаниите“, увери той за ситуацията в авиационния сектор покрай COVID-19 и гарантирането на безопасността на пътниците.

„На първо място хората трябва да знаят какво става с въздуха в самолета. Той се сменя на всеки 3 минути, като пътниците винаги дишат чист въздух. В пилотската кабина този интервал е 1 минута. Всичко това намалява до минимум вероятността във въздуха да има някакви частици. Другото важно нещо е, че струята идва отгоре, а се изсмуква отдолу, от земята, и то редица по редица, т.е. въздухът между различните редици и хора не се смесва. Ето защо, бих казал, че рискът от заразяване на борда е минимален. Освен това всички в самолета носят маски, което изискване предполагам, че ще остане и следващите години, тъй като пандемията още не е отминала. Отделно от това, дори и да летите за дестинация, която не е рискова, авиокомпанията изисква тестове. С други думи знаете, че на борда с вас летят още 200, 300 или 500 души, които са тествани или съответно ваксинирани“, обясни пилотът.

„Един от изпълнителните директори на една голяма европейска авиокомпания каза, че е по-безопасно да сте в самолет, отколкото вкъщи, от гледна точка на пандемията. Същото важи и принципно за сигурността на един полет. Статистиката казва, че на борба е два пъти по-безопасно, отколкото вкъщи“, допълни още Марио Бакалов.

COVID-19 коренно промени авиацията

През месеците април и май на миналата година секторът достигна спад на полетите и пътниците от 98%, спрямо същия период на 2019 г., отчете пилотът. „Тогава един друг директор на авиокомпания сравни разписанието му с това от 1955 г. Всъщност намерихме се 60-70 години назад във времето. Миналото лято нещата се подобриха, спадът намаля до 35%, но след втората и третата вълна отново развитието на сектора падна на минус 90%. В момента сме 60% назад, т.е. 40% спрямо 2019 г. Не звучи много, но спрямо онзи спад от 92% си е голям напредък“, смята Марио Бакалов.

Според него лятото обещава да е добро за авиацията заради повишаването на броя резервации за полети. „Има надежда за добро развитие идните месеци“, оптимист е пилотът.

Да пилотираш самолет – сбъдната детска мечта

Повечето пилоти на самолет са си мечтали за това от дете, а той е един от тях, признава Марио Бакалов. За постигането ѝ обаче, освен силна мотивация, са необходими и много труд, както и непрестанно усъвършенстване на уменията и качествата.

„Само да го искаме много не е достатъчно, трябва и да притежаваме определени качества – да запазваме самообладание в трудни ситуации например. Също трябва много учене по математика, физика, както и английски език, тъй като това е езикът на авиацията. В различни ситуации трябва да вземаме правилните решения, рационални решения, без емоции“, категоричен е летецът.

Ето защо при пилотите най-важни са подготовката и обучението, а те продължават през целия им професионален живот.

„На всеки 3 месеца пилотите трябва да се обучават и да тренират най-вече аварийни ситуации в симулаторите. Защо? Ами защото аварийните ситуации в реалния живот са нарядко, а за да бъдем подготвени, трябва да тренираме на симулатор. Да си пилот – това е процес на постоянно развитие, за да бъдем готови за момента, който се надяваме никога да не дойде“, разказа за работата си Марио Бакалов.

„Човек трябва да гони мечтите си и да намира вдъхновение, защото не винаги околните ще подкрепят неговото желание. На мен също са ми казвали: „Да, бе, да. Ти ще станеш пилот? Това е невъзможно и много трудно“. Имало е и такива хора в моето обкръжение. Много важно човек да си вярва, да не оставя мечтата си в някое чекмедже, а постоянно да я визуализира. Аз имах плакати и самолети навсякъде из моята стая, което с годините ми напомняше, че това е целта“, сподели още пилотът.

Airbus А380 в София за първи път

През 2016 г. Марио Бакалов приземи на летището в София най-големият в света пътнически самолет - Airbus А380. Чувството е трудно описуемо, призна самият той. Оттогава досега той придобива все по-голяма популярност, а много деца и тийнейджъри, чиито погледи са насочени нагоре в облаците, му пишат с искане за съвет как да постигнат мечтите си.

Митове за самолетите и летенето

Една от най-конспиративните теории, които е чувал, признава пилотът, е тази за химическите самолетни линии, наречени кемтрейлс (chemtrails – англ.). Няма кемтрейлс, категоричен е той и обяснява откъде идва бялата диря след самолетите, която всички ние сме свикнали да виждаме в небето.

„Това е кондензат от топъл изгорял въздух, който се образува в ниските температури на тази височина. Както през зимата, когато издишате и се вижда парата от дъха ви. Има обаче хора, които вярват, че това е нарочно, че е някой иска да ни отрови и т.н. Такива хора е трудно да бъдат опровергани, защото те предварително са създали тези си нагласи“, посочи Марио Бакалов.

Той коментира и друг, по-забавен мит, а именно че всички пилоти имат връзка със стюардеси.

„Това е клише. Имал съм връзка със стюардеса, но това е нетипично, пък и много трудно, тъй като двама души, работещи в авиацията, много трудно намират момент, в който да се видят на едно и също място“, разказа той.

Пилотите се радват на аплодисментите при кацане

Защо пътниците ръкопляскат при приземяването на самолета? Ето какво отговори Марио Бакалов: „Може би е в момент на облекчение, че полетът е свършил. Особено при хората, които имат някакви притеснения да летят. Ние го чуваме в пилотската кабина, а на мен това ми дава обратна връзка за моята работа. Ние нямаме директен контакт с пътниците, за разлика от кабинния екипаж и това за нас е обратната връзка, че сме си свършили добре работата. Щом хората ръкопляскат, значи са доволни и щастливи. Аз харесвам това ръкопляскане“.

Турбуленциите – неприятни, но безопасни

„Турбуленциите са нещо прекрасно, защото ни показват, че ние летим! Все пак не сме си вкъщи“, шегува се пилотът, обяснявайки, че въздушните турбуленции не могат да нарушат структурата на самолета. Остава единствено неприятното усещане на пътниците.

Не пилот, а екипаж

„В пилотските кабини цари екипност и това не е случайност. След много инциденти през 60-те и 70-те години авиацията научава, че човешкият фактор е най-важен и го поставя в центъра на всички усилия. Успехът е винаги екипен. Вече се избягват вертикалните йерархии, в които има един капитан, който командва. Важните решения се вземат екипно“, сподели още за работата на пилота Марио Бакалов.

Авиацията е най-сигурното средство за превоз на пътници и статистиката го доказва. Според нея човек трябва да лети над 80 години, за да бъдете чат от някакъв, макар и малък авиационен инцидент. „Авиацията свързва културите, свързва хората по света. Тя дава възможности, които хората преди нас не са имали, а ние ги имаме, и то на достъпни цени. Хубаво е да се възползваме от нея“, каза за финал авиаторът, който в своята кариера е посетил над 100 държави и има прекарани около 12 хил. летателни часа във въздуха. /БГНЕС