Microsoft и Google надминаха очакванията за финансови печалби

Технологичните титани Google и Microsoft обявиха по-добри от очакваните печалби, след като лудостта около изкуствения интелект (ИИ) разпали вълнението на инвеститорите и вдъхна нов живот на сектора, предаде АФП.


Пускането на ChatGPT миналата година се случи, докато технологичните гиганти започваха големи съкращения и планове за намаляване на разходите, като цените на акциите се сринаха след високия ръст по време на пандемията от коронавирус.

За второ поредно тримесечие Microsoft обръща тенденцията - печалбите и продажбите скачат до най-високите нива за 48-годишната история на компанията, съоснована от Бил Гейтс.

Отчет за печалбите съобщава, че нетната печалба на Microsoft е била 20,1 милиарда долара за периода от април до юни, което е ръст от 20 процента на годишна база и над очакванията.

Компанията отчете 56,2 милиарда долара продажби, което надмина очакванията, въпреки че растежът се забави спрямо предходното тримесечие.

И дори ако цената на акциите се понижи в следборсовата търговия, производителят на Windows остава втората най-ценна компания в света след Apple, с пазарна капитализация от 2,6 трилиона долара.

Още веднъж бизнесът през последното тримесечие беше раздвижен в голяма степен от изкуствения интелект и сега представлява повече от половината от продажбите на компанията.

Облачните продажби са нараснали с 21% на годишна база, темп на растеж малко по-нисък от 22% през предходното тримесечие.

Акциите на Microsoft се повишиха миналата седмица, когато компанията заяви, че ще таксува допълнително 30 долара на потребител, за да подобри своя продукт Microsoft 365, който включва Word, Excel и Teams, със способностите на ИИ.

„Всеки клиент, с когото говоря, се пита не само как, но и колко бързо може да приложи ИИ от следващо поколение, за да отговори на най-големите възможности и предизвикателства, пред които са изправени, и да го направи безопасно и отговорно“, каза изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела.

Компанията-майка на Google, Alphabet, също отчете печалби, които надминаха пазарните прогнози, тъй като приходите от дигитална реклама се съживиха и нейният облачен бизнес се разрасна.

Гигантът отчете нетен доход от 18,7 милиарда долара при приходи от 74,6 милиарда долара през наскоро приключилото тримесечие.

„Има вълнуваща инерция в нашите продукти и компанията, която доведе до силни резултати през това тримесечие“, каза главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай.


Акциите на Alphabet скочиха с повече от шест процента до 129,88 долара.

Брин се върна

Въпреки че ролята на ИИ нараства, това, което има най-голямо значение за приходите на Google в момента, е дигиталната реклама, която носи по-голямата част от приходите.

Компанията съобщи, че приходите от реклама са достигнали 58,1 милиарда долара, което е над очакванията на анализаторите за 57,45 милиарда долара.

Google също така е играч в индустрията за облачни изчисления, където приходите възлизат на 8 милиарда долара, в сравнение с 6,3 милиарда долара, които подразделението е получило през същия период година по-рано.

„Нашето продължаващо лидерство в AI и нашите отлични постижения в инженерството и иновациите движат следващата еволюция на Търсене и подобряват всичките ни услуги“, каза Пичай.

Google изигра второстепенна роля след партньорството между Microsoft и OpenAI при обявяването на своите продукти с ИИ след пускането на чатбота ChatGPT, което разпали технологична лудост.

Компанията до голяма степен се смяташе за догонваща Microsoft с въпроси дали мощната търсачка на Google ще устои на развитието на новата технология.

Microsoft побърза да подсили своята търсачка Bing със способностите на ИИ, но Google все още не вижда реална заплаха за господството си, което заема около 90% от пазара в световен мащаб.

Google, макар и не толкова драматично, колкото Microsoft, отбеляза рязко покачване на цената на акциите си през 2023 г., тъй като инвеститорите очакват ИИ да генерира нови приходи и да отвори нови пазари.

Според Wall Street Journal, съоснователят на Google Сергей Брин се завръща в централата на компанията в Калифорния, помагайки на екипите да разработят още повече иновативни продукти.

Той и съоснователят Лари Пейдж се оттеглиха от активните си роли в Google през 2019 г., когато Пичай беше избран да ги замести като главен изпълнителен директор. /БГНЕС