Митко Василев: Нашата цел е да привлечем все повече малкия и среден немски бизнес в България

Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) има за цел да привлече малкия и среден немски бизнес в България. Това каза в интервю за БГНЕС главният управител на камарата д-р Митко Василев.

„Големите концерни вече са преоткрили България – или са стъпили тук с производство, или правят търговия, други са взели решение да не развиват бизнес в България. В средния и малкия немски бизнес има потенциал. В три от общо 16 провинции са концентрирани фирмите, които търгуват в България. Това са Северен Рейн-Вестфалия, Бавария и Баден-Вюртемберг. В останалите провинции също има потенциал, но трябва време и ресурс, защото България е малко по-отдалечена от страните в Централна Европа, които имат граница с Германия. Тогава нещата щяха да изглеждат другояче, но въпреки това, ние сме в ЕС и възможностите за бизнес у нас още не са изчерпани”, заяви Василев.

Той акцентира и на факта, че, освен добрите отношения, всяка година двете страни бележат рекорди в различни направления.

„Въпреки, че нямаме окончателните данни за 2019 г. очакваме пореден рекорд в стокообмена. Дори и с тези 7,8 млрд. евро, ние изпреварваме стокообмена от 2017 г. На финала се надявам да имаме прираст около 1-3% за 2019 г. в сравнение с 2018 г. Другата важна тенденция е, че българският износ към Германия изпреварва вноса от там. Германия в цял свят е световен шампион по отношение на износа и не са много държавите по света, които имат положителен търговски баланс с България. Ние го постигаме за четвърта поредна година и това е един много добър показател”, обясни главният управител на ГБИТК.

Интересът към страната ни се дължи на няколко факта.

„Предсказуемост, защото ние сме в ЕС и законодателството е ясно. Това, че сме на стратегическо географско положение, все още има квалифицирани хора и цената на труда не е висока. За работещите това не е добра новина, защото ние сме на последно място в ЕС, но за чуждестранния инвеститор това е интересно”, поясни той и добави, че наред с това има предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени от страната, за да стане интересът към България още по-голям.

„Има какво да се направи по отношение на образованието, здравеопазването. По отношение на образованието имаме голям потенциал, който може да се опитаме да привлечем отвън. Много български студенти учат в Германия и именно тях може да привлечем, като им предложим работа в България. Помагаме да развием една система, която в Германия работи много успешно. Става дума за дуално-професионалното образование, което дава възможност на младите хора да им се гарантира работно място, след като се квалифицират”, уточни още той и подчерта, че бизнесът очаква и иска качествени хора.

Василев припомни, че в края на декември е станало ясно, че у нас ще влезе „Комерцбанк”, които до средата на 2020 ще създадат IT хъб и във връзка с това ще разкрият между 400 и 600 нови работни места за инженери и софтуерни специалисти.

Освен това България е интересна и като туристическа дестинация.

„България е и дестинация, която може да я предлагаме целогодишно – не само с море или ски курорти. Ние имаме чудесни възможности за рехабилитация, уелнес и спа туризъм. Може да привличаме чужди туристи през всички сезони. Германците, които идват у нас са най-вече семейства с деца, хора до 25 г. и възрастни двойки над 65 г.”, обясни Василев. Той приветства инвестицията от 15 млн. лв., които България дава за реклама на страната ни и организиран туризъм у нас.

Митко Василев посочва, че създадената по силата на междуправителствено споразумение през 2004 г. камара оказва съдействие и играе ролята на платформа и мост между немските компании и България.

„Ние сме най-голямата двустранна камара в България с около 600 члена – все германски и български фирми. Ние подпомагаме фирмите при правене на бизнес – при търговията, при кооперирането, при създаването на бизнес контакти. Нашата роля е посредническа, подпомагаща, а бизнесът и инвестициите се правят от фирмите”, подчерта още той. /БГНЕС