Млади хореографи мерят сили във финала на конкурса „Маргарита Арнаудова” (ВИДЕО)

Четирима млади творци ще участват във финала на десетия юбилеен конкурс за съвременна хореография върху българска музика за наградата на името на Маргарита Арнаудова, предаде репортер на БГНЕС.

Форумът е организиран съвместно от балет „Арабеск” и фондация „Калина Богоева”, а по същество е израз на творческата потребност на балетната трупа да търси взаимодействие между българските композитори и съвременни хореографи.

Ето защо основната цел на конкурса е да поощрява търсенето на оригинални идеи, изразени с автентичен, собствен и съвременен танцов език и стил.

Проектите на четиримата финалисти тази година отново го доказват.

Таня Кацарова представя „Next”

„Идеята ми идва от любим мой цитат на Дъглъс Адамс, който гласи: „Всяка велика галактическа цивилизация преминава през различни и ясно очертани периоди – оцеляване, любознателност и изтънченост. Ние проследяваме тези три етапа и как обществото преминава през тях“, разказа хореографът за идеята си.

За реализацията ѝ тя работи с танцьорите от трупата на балет „Арабеск“ Петя Колева и Стефан Вучов, на които благодари за всичко, но най-вече за огромния им професионализъм. „Имала съм възможността да се срещам с най-добрите български и чуждестранни хореографи. Благодарение на това съм провокирана да създам днес нещо мое“, споделя още Таня Кацарова.

Музиката на представлението е на българския композитор Калин Николов, а репетитор е Теодора Стефанова.

„Посланието към публиката и зрителите, което ще отправя живот и здраве през октомври, отново е израз на Дъглъс Адамс от „Пътеводител на галактическия стопаджия“ и то е: „Без паника“, допълва тя, правейки асоциация със сегашната сложна ситуация в света.

Надежда Дичева показва танца като начин да се свържеш с хората

„За мен това е първото по-голямо събитие, в което излизам с името си на хореограф, работейки с професионален екип, какъвто е трупата на балет „Арабеск“. За мен е голямо предизвикателство. Някъде в пространството съм се появила като хореограф, хората знаят за мен, но за първи път заставам с тези професионалисти и казвам - вие сте моите хора и аз ще направя нещо много хубаво и важно с вас“, разказа младият творец за проекта си.

Според нея процесът на създаването на едно произведение е много интересен най-вече за това, защото в него се открояват различните личности на танцьорите. „Ако публиката дойде и гледа, ще види, че ние разказваме нещо доста по-театрално. Личността на хората вътре е много важна, защото всички образи са изградени благодарение на тях и с тях“, издава тя.

Уникалното в нейния спектакъл е това, че участват шест жени от различни поколения. Като най-голямото предизвикателство пък тя определя това да работиш с енергията и житейския опит на хората. „Движенията са много земни, много женствени, на места дори директни. За мен танцът е език, начин да се свържеш с много хора“, разказа още хореографът, чиято главна цел е да накара публиката да се „разчовърка в себе си“.

„Чисто“ на Деян Георгиев е вдъхновен от вечно бързащите хора

Идеята за неговия проект идва по време на престоя му в Ню Йорк, когато той наблюдава непрестанно забързаното движение на съвременния човек. Ето защо на ум идва да покаже една трансформация от затвореното лично преживяване към контакт и споделяне с другия.

„Това неосъзнато движение. Те вървят, без много да знаят какво правят. Вдъхнових се да направим едно парче, което е трансформация на това неосъзнато движение във вътрешна чистота и опознаване на себе си“, разказа хореографът.

Музиката е дело на Явор Карагитлиев, а костюмите на Габриела Кърджилова.

„Не възприемам това като конкурс. По-скоро съм много благодарен за възможността, че мога да се развивам. Не много хора имат тази възможност. Това е първият самостоятелен проект за мен с професионални танцьори“, сподели още Деян Георгиев.

Коста Каракашян повдига важния въпрос за мръсния въздух

„От доста време съм чужбина, но следя работата на балет „Арабеск“ и отдавна чакам да дойде моят ред да се включа в конкурса. Той е работил къде ли не – Виетнам, Норвегия, Канада, Египет, но за първи път прави представление на българска сцена, за което много се вълнува.

„Беше време да се върна и да покажа наученото мен“, категоричен е той.

Работното заглавие на проекта му е „Дива диша“.

„Много се вдъхнових от новините миналата година, че въздухът в София е един от най-мръсните в света. Реалността е това, което ние усещаме физически, докато официалната версия за случващото се може да е различна. От там се оформи един имагинерен дистопичен поглед на това какво става, когато въздухът стане толкова мръсен, че ние вече не можем да съществуваме. Така заформих проект, в който всеки от танцьорите изпълнява определен герой. Имаме двама олигарси и вътрешен човек, който се опитва да предупреди за истината. Има една семейна двойка, която олицетворява всички нас, ходещите по улицата и дишащи този въздух. Има и една Дива, която олицетворява забавлението, с което се разсейваме, не виждайки какво се случва“, разказа Коста Каракашян.

Той е избрал е танцьори, в които е припознал образите на героите, съществуващи в главата му, а в момента работи с двама композитори за създаването на музиката.

Маргарита Арнаудова (1941-1994), чието име носи конкурсът, е цяла епоха в съвременния танц в България и продължава осезаемо да присъства в пространството на българската култура като мост между най-доброто от миналото и утрешния ден. В него участват хореографи и танцьори с професионална подготовка в областта на съвременния танц.

Присъждат се две награди. Първата, носеща името „Маргарита Арнаудова” се присъжда от публиката чрез гласуване с билетите, а втората е на професионалното жури. /БГНЕС