МОН предлага нов график за изпитите през учебната 2023/2024

Искаме да споделим няколко инициативи, свързани с приоритетите, които обявихме. Първият приоритет е свързан с намаляване на административната тежест и възможности за осигуряване на време за работа на учителите работа с учениците и децата. През тази седмица ще се опитаме да направим отваряне на някои от наредбите. Това са Наредбата за оценяване, Наредбата за образователния минимум и подготовката, това е Наредбата, свързана с дейностите в училищното образование.

Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, предаде репортер на БГНЕС.

“Подготвяме комисии и подготвяме промени в Наредбата, свързана със структурата, професионалното развитие на учителите, директорите и училищните специалисти”, добави Цоков.

“Днес подписахме нов график за външно оценяване през следващата година. Стигнахме до идеята, че в рамките на следващата година би било по-добре външното оценяване да бъде разделено по дни - на външно оценяване след седми клас и след 10 клас, с което осигуряваме по-голяма възможност на оценителите да се съсредоточат на проверката на работата на учениците след 7-ми клас, за да може тази проверка да бъде с приоритет, учениците да получат по-бързо резултат и да започне и класирането в средните училища”, обяви той.

“Изместили сме с няколко дни провеждането на изпитите след 7-ми клас, за да има повече учебни време учениците да се подготвят за тези изпити. Външното оценяване след 7-ми клас е структурирано в учебни дни, за да не се губи учебно време, и това сигурно ще наложи промяна по отношение на квесторите”, уточни той.

Според министъра тези промени ще дадат възможност за по-добро провеждане на учебния процес.

Проф. Цоков коментира, че по отношение на иновациите в образователната система вече е приключило обобщаването на карта, в която се описва характера на съответната иновация в даденото училище. Той уточни, че през следващата седмица визуално ще се представи тази информация, за да може всеки учител и директор да види какви иновации се реализират в конкретното училище. “Това ще създаде възможности иновациите, които се случват в последните години в образователната система, да бъдат по-видими и по-лесно да бъдат анализирани от експертите в областта на образованието”, смята той.

“Още нещо по отношение на иновациите, това е един нов договор в програмата “Иновации в действие”, който е насочен към създаване на 5 училищни лаборатории в образователната система в 5 отделни училища. Много важно е да кажем, че тези лаборатории по иновации са в някои основни направления за промяната в нашата образователна система, например предприемачество и финансова грамотност, технологии и зелена енергия и др.”, обясни той.

В графика за външно оценяване догодина ще има възможност за втора дата при определени форсмажорни обстоятелства, - например здравословен проблем при децата.

“До петък ще бъдат отворени учебните програми за обсъждане. Ние търсим възможност за приемственост, ще отворим програмите и ще търсим възможност тези промени най-вече насочени към намаляване на фактологичнага сложност да не бъдат свързани с преструктуриране на учебното съдържание, за да могат те наесен или другата есен, за може да се работи със същите учебници, които в момента има по съответната ни дисциплина. Ще видим какви са моделите, които се прилагат в образователните системи на други страни, без директно те принесени, а свързани с традицията”, каза още той./БГНЕС