Морфов: Ситуацията в Народния театър е мини копие на случващото се в държавата

Така повече не може да се живее. Продължаваме да бъдем в сянката на уродливо управление вече в продължение на толкова много години. Цялата държава се е впила в нормалните хора и смуче кръвта им, защото ги е страх, защото са бедни, защото са слаби. И те това използват.

Това каза режисьорът Александър Морфов пред БТВ.

И може би трябва да дойде моментът - аз не говоря за революции, - но може би трябва да дойде моментът, в който да се каже "така повече не може да се живее"!

Те ни изпиха всичко! Аз не говоря за ситуацията в театъра - тя е едно мини копие на онова, което се случва в държавата.

Един самопровъзгласил се диктатор, който управлява с всичките номенклатурни канцеларски номера, унижава хората, освобождава тези, които не му трябват; назначава други - целият апарат стана обърнат наопаки с неговите хидри, които подслушват, гонят, унижават - така режисьорът коментира ситуацията в Народния театър.

И разбира се, неговият голям ход беше в това, че ги купи. С първото си идване той ги купи - направи им заплатите три пъти по-големи. Даде им премии между 8 хил. и 18 хиляди лева, и цялото племе тръгна след него, каза още Морфов.

Директорът Василев ме уволни със заповед. Това са едни ченгеджийски номера, които през цялото време се повтаряха - пишат ми писма, които аз получавам през съдия-изпълнител; викаха ме на разпит в полицията заедно със съпругата ми, за всичко онова, което аз предварително бях признал.

Това е моят протест срещу това да не се намества политиката вътре в театъра, и че човекът, който ръководи театъра, трябва да бъде независим както самият театър.

Директорът отказа. Призна публично, че е зависим от ДПС и другите управляващи партии. С наглостта си, която започна да сипе върху мен и хората като Албена Колева и Валери Йорданов, - дописки и наказания; дори и Валери, който 18 години е в Народния театър, го накараха да се изнесе от неговата гримьорна и да отиде в друга - това е знак на крайно унижение с мотива, че той е "тук замалко".

Онзи ден това нищожество казал на някаква пресконференция, че за Народния театър нямало значение какви личности са там, - това пряко значи "има човек, има проблем; няма човек, няма проблем". Явно има много голям чадър, който го защитава - сигурно от една страна е президентът, който отиде на крака да му се кланя и да му целуват ръка, от друга страна са ДПС, от друга - моите отдавнашни приятели от ГЕРБ и Бойко Борисов. Тези хора нямат съвест, нямат морял, заключи Морфов.

Лошото е, че липсата на морал и съвест се оказа печелившата стратегия за кариеристите, за хората, които искат да постигнат "нещо" в този живот. Това ли е примерът, който се дава на младите хора - че трябва да нямаш съвест и морал, за да пробиеш, попита още режисьорът.

"Аз повече никога няма да отида в ГЕРБ, ако ти ме вземеш само още веднъж да играя в твое представление", казал актьорът Евгени Будинов на Морфов. "Бих могъл да те взема", казал режисьорът, а Будинов му отговорил, че все пак ще се кандидатира за депутат, защото бил зле финансово, на което Морфов му отговорил "гербаджийски боклук". "Какво може да бъде определението за такъв човек, дори "гербаджийски" му е много, той просто си е боклук", каза още режисьорът.

Политическите пристрастия се изразяват по време на изборите и там всеки е свободен. Когато работим, имаме автор, идея, пиеса.

В мотивите за уволнението ми текст, че три дни не съм се явил на работа, като това също не е вярно - аз съм на ненормиран работен ден, една пиеса се прави много трудно и е необходима много работа, която не е необходимо да се върши вътре в театъра, и работя от вкъщи, уточни режисьорът.

"Съзаклятието на лицемерите" се казва последната постановка, която правех, но заради уволнението ми няма да се осъществи, каза още Морфов.

Народният театър в момента е като полицейско учреждение и държавно автомобилно предприятие с частно присъствие - това не е театър, а е административна единица.

Дори Велислава Кръстева да е само ПР и човек, който ходи след вечния председател на ДПС, и трябва да е лицето на Народния театър - по-унизително от това не мога да си представя. Народният театър трябва да е независим творчески институт.

Говорил съм многократно с Василев, само се подсмихна, нямаше никаква реакция. Никой не чу моя протест, затова предприех тези детински и хулигански действия, за да се обърне внимание на това какво става в този театър. Намерих си един фулмастер, отидох до вратата, и го написах, обясни режисьорът. /БГНЕС