Най-рано след месец ще може да пътуваме с велоавтобус до Витоша

Най-рано след месец ще може да пътуваме с велоавтобус до Витоша. За целта по линия 63 и 66 ще бъде оборудван по един автобус с велобагажник. Това обяви за БГНЕС зам.-председателят на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет Зафир Зарков.

Той обясни, че процесът по създаването на тази възможност е започнала покрай приетите през февруари промени в Наредбата за организация на движението на Столичната община, с които разреши на собствениците на велосипеди и е -тротинетки да ги превозват безплатно в метрото и градския транспорт, както и разшири диапазонът, в който това е възможно. Зарков уточни, че велобагажници ще бъдат монтирани на пет от автобусите, движещи се по двете линии и подчерта, че става дума за тези, които последно са пристигнали у нас.

„Конструкцията на велобагажника покрива самия гръб на автобуса. Тези автобуси са одобрени като такива, които могат да имат багажници. С това се осигурява доста по-добра възможност за придвижване до планината, без да се нарушава ритъмът на разписанието“, заяви той.

От думите му стана ясно още, че в началото товаренето и разтоварването на велосипедите ще става само на първата и последната спирка.

Милен Бранков, който е учредител на Европейския център по транспортни политики коментира, че идеята на Столичната община е опасна и необмислена.

„Идеята е меко казано екзотична и много опасна, неприложима за такива условия. Не знам някъде другаде да има такъв превоз на велосипеди в планински условия, по завои. Има такива багажници в Швейцария, Германия, но те се ползват само в градски условия и за съвсем други цели, не за спорт“, коментира той.

Според него децата ще бъдат изправени пред предизвикателството сами да монтират велосипедите върху рамката, което крие доста опасности от това, че няма да се знае как е закрепен велосипедът и от съществуващия риск по завоите колелото да падне върху капак на движещ се автомобил, което е предпоставка за сериозен инцидент.

„За да се монтира един велосипед, детето трябва да излезе на пътното платно и то не само, а с още 9 други деца“, недоумява Бранков и добави, че закрепването на велосипед не е лесна задача, тъй като всеки е специфичен и отнема време.

От думите на зам.-председателя Зафир Зарков стана ясно, че все още не е решено и предстои да стане ясно кой ще закача велосипедите, но със сигурност водачите ще трябва да се уверяват, че те са добре закрепени.

Бранков не изключва случаите и на откраднати колела по спирките, на които спира автобуса, както и вероятността някой да падне от рамката и да предизвика инцидент. В тази връзка все още не е ясно кой ще носи отговорност за това.

Той недоумява и защо не се използват съществуващите велобагажници на новите автобуси, а е необходимо да се изгради отделен такъв. Зарков обясни, че съществуващите багажници не са подходящи за превозването на велосипеди.

„Багажниците, които са вътре, те не са велобагажници. Това е багажното отделение. Велосипедисти са изказвали мнение, че превозването в тези багажници е трудно, велосипедите не може да се укрепят и да бъдат неподвижни затова не са предпочитан начин за придвижване. С тези веболагажници отзад става бързо позициониране на велосипедите и не се нарушава функционирането на линията“, обясни той и каза още, че към момента все още не е решено кой ще отговаря за поставянето на велосипедите, но неяснотите предстоят да бъдат изяснени и приети от СОС.

От Европейския център по транспортни политики поставят и въпроса до колко е редно да се стимулира карането на велосипеди в планината с оглед на липсата на адекватна поддръжка на пътя от Драгалевци до Морените и подчертават, че с едно изключение, във Витоша няма условия за каране на колело. Зарков коментира, че ако възникне проблем между колоездачи и туристи ще се мисли за създаването на специални трасета.

„В момента велосипедистите се качват в планината. Това е една допълнителна възможност. Още е рано да се каже дали това ще доведе до създаването на проблем между велосипедисти и туристи. Ако е необходимо ще бъде осигурена необходимата организация и най-вероятно и трасета, когато и, ако това стане проблем“, увери той и припомни, че транспортното обслужване до планината е осигурено през цялата седмица, като курсовете са били увеличени от 3 на 9./БГНЕС