Нарушения и милиони авансово платени за "Хемус", не се знае кой строи магистралата

За лотовете от 4 до 9 на автомагистрала "Хемус" няма издадени разрешителни за строеж. Не са започнали отчуждителни процедури по цялото трасе, те не са и приключили. Независимо от това към фирмите изпълнителки са преведени авансово огромни суми – стотици милиони левове.

Това съобщи заместник-директорът на Главна дирекция „Национална полиция” Атанас Илков във връзка с проверката за строежа на магистралата, предаде репортер на БГНЕС.

От лот 1 до лот 9 са сключени 2 инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали”, с които АПИ възлага на фирмата да построи лотовете към магистралата. От лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж. Не са започнали отчуждителните процедури по цялото трасе, те не са и приключили. Независимо от това към фирмите изпълнителки са преведени авансово огромни суми. За лот 5 сумата е 91 млн. лева, за лот 6 - 101 млн. лева. За останалите лотове – 7, 8 и 9 няма започнати строителни дейности, но са преведени авансови суми от 92 млн. лева.

Илков съобщи, че в хода на разследването са разпитани 150 души, собственици на земи, а проверката продължава за детайлни конкретни подробности.

2020 г. не е имало спешна необходимост да се раздадат 1 млрд. лева. Предишните управляващи са заели, че няма разрешения за строеж на лотовете от 4 до 9 на магистралата, заяви от своя страна регионалният министър Виолета Комитова.

По думи на главния секретар на МВР Петър Тодоров в момента Министерството на вътрешните работи активно с помощта на НАП и ДАНС, като в процеса на проверката са били открити нарушения по наказателния кодекс, които предстоят да бъдат установени.

На пресконференцията взе думата и Румен Спецов, директор на НАП, който заяви: Нарушения има по 3 закона. Операцията е важна, за да се провери дали има данъчно осигурени назначения. Аналитичните дейности ще продължат и следващите седмици и месеци, добави той.

От своя страна вицепремиерът и вътрешен министър Бойко Рашков съобщи, че за някои участъци от автомагистралата никой не знае кой работи.

Никой не казва „Аз съм този, който строи там“. И за това има много сериозни причини. За първи път от историята на България имаме национален обект, за който части от него е с неизвестен извършител, каза Рашков и добави, че има множество примери за нарушения на закона във връзка със строежа на магистралата.

„МВР започна проверка на изнесеното въз основа на предоставените ни документи от министър Комитова. Проверката продължава, ние ще я завършим във възможно най-кратък срок. Има едно производство, което проформа е образувано в Националната следствена служба. В подобни проверки трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившия министър-председател“, обясни Рашков.

Министърът се възмути от факта, че на тези, които са строили без строителни книжа, не им се търси сметка.

„По отношение на този неизвестен извършител, ние в нашето разследване трябва да открием кой строи онези части от магистралата, които са платени предварително. Интересен е въпросът защо не се легитимират тези, които строят. Ние се надяваме след 7-8 години да пътуваме по тази магистрала. Ако не дай си Боже се случи нещо след години, ние трябва да знаем от кого да търсим отговорност. Крайният извършител се крие. Утре нямаме гаранции кой качествено ще извърши тази строителна дейност. На държавата се нанасят щети. Ние като данъкоплатци осигуряваме строителството на тази магистрала, но по същия начин и утре ще си плащаме за нейните ремонти“, алармира Рашков.

Според министъра притеснителен е още фактът, че са отделени 10 млн. лв. за озеленяване на магистралата.

„Представяте ли си – 10 млн. лв. за цветя и рози на магистралата. След 6-7 години ние няма да имаме цветя и рози, но ще дадем едни 10 млн.“, каза още Рашков. /БГНЕС