Необявената война в Европа заради забраната на автомобилните двигатели

Бъдещето на двигателя с вътрешно горене се превръща във френско-германска война.

Алиансът на държавите, които са привърженици на автомобилите, воден от Германия, повиши в понеделник температурата в борбата срещу законодателството на ЕС, което би изпратило двигателя на скрап като част от забележителните усилия за намаляване на емисиите на парникови газове от транспорта.

След среща в Страсбург ключови министри от група държави – любители на автомобилите, заявиха, че правилата за прекратяване на продажбата на нови леки автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., които вече са приети от Европейския парламент и принципно съгласувани с държавите членки, се нуждаят от промени. В противен случай…

"Няма предложение [на Европейската комисия], което да отговаря на нашите очаквания, и затова все още не сме постигнали целта си", заяви германският министър на транспорта Фолкер Висинг след срещата,

Франция обаче не планира да се предаде.

Париж, както и Мадрид, даде знак, че ще подкрепи плана на ЕС за нулеви емисии до 2035 г., поставяйки две от най-големите автомобилни държави в блока редом с група по-малки държави, които вече са се ангажирали да намалят емисиите на CO2 от леките автомобили.

"Готови сме да се борим за това, защото [отлагането] е екологична грешка и също така смятам, че е икономическа грешка", заяви френският министър на икономиката Бруно Льо Мер пред Франс инфо преди срещата в Страсбург, на която не присъства нито един френски министър.

В противоположния ъгъл германското правителство, заедно със съюзниците си Италия, Полша, България и Чешката република, настоява за вратичка, за да могат автомобилите да се движат с електронни горива - синтетична и малко по-екологична алтернатива на изкопаемите горива, която може да се използва в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.

Заедно те имат достатъчна тежеста да наложат вето на закона, както и на отделни бъдещи закони, отнасящи се до токсичните замърсители от отработените газове, наречени Евро 7, както и до правилата за горивна ефективност на камионите, пише „Политико”.

Не всички се интересуват от електронните горива толкова, колкото германците, твърди Мартин Купка, чешкият министър на транспорта, който свика срещата на върха на алианса на двигателите в Страсбург, а списъкът с искания към Комисията ще обхване и трите законодателни акта за превозните средства и ще бъде изпратен в следващите дни.

Фолкер Висинг, министър на транспорта на Германия

Сделка или не

Германия вече отхвърли първия опит на Брюксел за примирие до 2035 г.

Европейската комисия е била готова да предложи правна декларация, с която необвързващите формулировки в периферията на договорения текст за стандартите за CO2 за леки и лекотоварни автомобили до 2035 г. да се превърнат в вратичка за електронните горива.

Това обаче не се хареса на Берлин, където подкрепящата автомобилите Свободна демократическа партия на Висинг контролира транспортното министерство.

Партията смята, че е засегнала силен политически проблем, като се възползва от страховете, свързани с промяната, която ще съпътства прехода към електрически превозни средства - тя ще бъде смъртоносно за стотици компании, специализирани в производството на компоненти за двигатели с вътрешно горене, които нямат място в света на електрическите превозни средства.

"Предложението на Комисията беше формулирано толкова лаконично, че от него не можеше да се извлече много полза", каза Бернд Ройтер, говорител на СвДП по въпросите на транспортната политика. "То изтласкваше нещата много далеч в бъдещето. Ние не искаме подобен мъгляв компромис."

Комисията разполага с малко възможности за маневриране и постигане на споразумение, тъй като Европейският парламент заяви, че няма да отвори отново окончателния текст, договорен миналата година. Има много малко време за действие преди законодателният календар на ЕС да приключи с европейските избори догодина.

"Не можем да си позволим и да бъдем подложени на натиск по отношение на времето, защото не ние оставихме въпроса отворен в продължение на месеци", каза Висинг, като заяви, че Комисията е трябвало да реши въпроса още миналото лято.

Не бяха приети и предложенията за създаване на работна група, която да оцени възможностите за електронните горива, и за съгласие за заобикаляне и преразглеждане на закона през 2026 г., каквато е стандартната практика за законодателството на ЕС. "Те не отговарят на това, от което се нуждаем", каза Висинг.

Ройтер от СвДП иска изцяло отделен законодателен акт, обхващащ електронните горива, който да отменя стандартите за ефективност на автомобилния парк; но изготвянето му ще отнеме време и няма гаранция, че ще бъде одобрен от Парламента и другите държави.

Чешкият министър Купка заяви, че приятелски настроените към двигателите министри са уверени, че в близките дни може да бъде постигната сделка с Комисията, включително "правно обвързващо освобождаване по друг начин, а не с повторна промяна на законодателството".

Бруно Льо Мер, министър на икономиката на Франция

Континентално разделение

Франция, обаче, не е заинтересована да промени мярка, която е договорена в продължение на почти две години мъчителни преговори, финализирана е от страните от ЕС по време на френското председателство на Европейския съвет миналата година и се нуждае само от официално одобрение от министрите, за да се превърне в закон.

"От икономическа гледна точка той е непоследователен, от индустриална е опасен, не е в наш национален интерес, не е в интерес на нашите национални производители и най-вече не е в интерес на планетата", каза Льо Мер за усилията за спиране на плана.

Затруднението поставя Франция в група с други държави, които подкрепят целта за чисти автомобили до 2035 г., като Испания, Белгия, Швеция, Дания, Ирландия и Нидерландия.

Спорът подкопава претенциите на Европа да бъде световен лидер в намаляването на емисиите на парникови газове и рискува да се разпространи в по-широки дебати относно баланса на силите в континенталната политика.

"За французите тази ситуация представлява и възможност", каза дипломат от държава, която подкрепя забраната на двигателите. "Колкото повече те могат да допринесат за идеята, че Германия действа сама, толкова повече се засилва мнението, че германците са ненадежден партньор в Европа."

Вместо да защитава старите технологии, Льо Мер иска европейските автомобилопроизводители бързо да преминат към електрически превозни средства и подкрепя мащабните програми за държавни субсидии за електрически превозни средства във Франция, както и усилията на ЕС да вложи милиарди в създаването на местна индустрия за производство на акумулаторни клетки. Испания предприема подобни действия за подкрепа на батериите.

За Льо Мер е по-важно да се ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства, отколкото да се забави темпът на прехода чрез създаване на несигурност около 2035 г.

"Не можем да кажем, че има извънредна ситуация, свързана с климата – което е случаят, което всички знаем за нашите градове, за нашите метрополии, които все още са твърде замърсени - и след това да отстъпим от целта за преминаване към електрически превозни средства", каза Льо Мер. /БГНЕС

Брюксел / Белгия