Новогодишният подарък като инвестиция

Новогодишният празничен сезон е открит. Много предварително са купили подаръци за приятели и роднини за предстоящите празници, а други се замислят в последния момент. За това, защо през 2020 г. един от най-добрите подаръци може да бъде часовник и дали това ще бъде дългосрочна инвестиция, пред РИА Новости разказва Артемий Лечбински, съсобственик на една от най-старите аукционни къщи в Цюрих Ineichen.

"Към всичко аз подхождам прагматично и подаръкът трябва да бъде нещо уникално, за да се открои. Очевидно професията е оставила отпечатък върху мен, така че вероятно бих посъветвал да вземете някой джобен часовник. Мога да кажа, че в момента дори закупуването на златен джобен часовник Patek Philippe или Vacheron Constantin за около 5000 долара ще бъде много добра инвестиция, защото никога няма да се продават толкова евтино“, каза той. Един от възможните подаръци могат да бъдат и часовниците на руснака Константин Чайкин, цената на които започва от няколко хиляди долара и може да се увеличи десетократно на търга. Според експерта, Чайкин се прослави по целия свят със собствения модел „Джокер“, така че днес такава покупка ще бъде добра инвестиция. "Инвестиция е, когато купувате евтино, а продавате скъпо след много години. Това е стратегическа инвестиция. Но понякога е трудно да се предвиди. Например през 60-те години никой не се нуждаеше от модела „Дайтона“ на Ролекс. Това бе най-непопулярният модел, който те наложиха на хората. И ние имаме клиенти, които ги купиха просто, защото трябваше и ги сложиха в сейфове. Тогава този модел струваше 500 долара, а сега струва 100 000 долара", разказва той. Ако подходите стратегически към покупката на часовник за подарък, след няколко години, когато цената му се повиши и се появи определено търсене, той може да бъде продаден на търг. Самият Лечбински отдавна се занимава с продажбата на часовници и смята, че подобни търгове няма да загубят своята актуалност.

„Ако говорим за аукционни продажби, тогава, разбира се, часовниците се продават много по-добре, защото това е по-разбираем продукт за аукциона, купувачи и колекционери“, каза той. Според него търговете за часовници са много по-активни от тези с бижута, просто защото колекционерите на часовници вече знаят предварително кой модел искат да получат в колекцията си. Всъщност за тях е важно да знаят само в какво състояние са изпратени на търг. Докато бижутата не могат да бъдат оценени от снимката и преди да бъдат купени, всеки желае да разгледа по-отблизо и да прецени дали е подходящо за жена. "В момента виждаме, че аукционните къщи, които продават бижута, не се чувстват много удобно. Купувате и инвестирате в нещо, чиято цена нараства. И сега часовниците, ръчните часовници, се превърнаха в мода. Те са инвестиция и част от имиджа. Това е актуално и хората ги купуват, защото виждат, че цените на тези вещи се покачват“, добави експертът. В същото време, според Лечбински, в близко бъдеще малки аукционни къщи ще бъдат трансформирани. И ако такива големи и стари аукционни къщи като „Кристис“ и „Сотби“ продължават да организират търгове на живо, то по-младите аукционни къщи са по-склонни да преминат към търгове в Интернет. В Ineichen 50 % от търговете вече са онлайн. Купувачите са главно от САЩ и Европа, а сред клиентите има и руснаци. /БГНЕС