От 1 март свалят старите перфоратори в столичния градски транспорт

Столична община въвежда нови превозни документи от 1 януари 2023 г. – билети 30+ и 60+, както и задължително валидиране на всички превозни документи, предаде репортер на БГНЕС.

Общинският съветник Зафир Зарков заяви, че след 6-месечна работа на Комитета за наблюдение на тикет системата през лятото Столичният общински съвет прие новата политика на града, която има за цел систематизира и организира по един по-удобен начин за пътниците превозните документи и да се опита, въпреки повишаването на енергоносителите, да запази цените, така че да привлича нови пътници, а не да отблъсква. Той съобщи, че вече от два месеца част от превозните документи вече са радват на успешна продажба в системата на Центъра за градска мобилност. "Това са картата за родители до две години, младежката и ученическа карта, които са също годишни и на стойност от 200 лева", каза общинският съветник и подчерта, че днес се представят превозните документи за хората, които най-малко ползват градски транспорт, а именно билетите с възможност за прекачване.

Билетът 30+ ще бъде но цена от 1,60 лева, като в рамките на 30 минути пътниците могат да се прекачват неограничено във всички транспортни средства, част от градския транспорт, и след това отново неограничено във времето завършат своето пътуване до края на съответния маршрут. "Вторият билет е 60+, аналогично на първия в рамките на един час можете да използвате транспорта на града и да се прекачвате на всички транспортни средства", отбеляза Зафир Зарков.

Билетът 60+ ще струва 2,20 лева. Годишната карта, която е на стойност 365 лева, може да се плаща разсрочено.
Очакванията са продажбата на превозни документи да достигне 130 милиона лева. Общинският съветник добави също и че картата за една линия от 12 години е на цена 50 лева и че в цяла Европа карта за една линия няма, а да де използват такива превозни документи, които да стимулират гражданите да използват целия градски транспорт.

Заместник-кметът Дончо Барбалов добави, че в общинския бюджет има значителни средства за градския транспорт, като сумата достига 170 милиона лева годишно. По думите му се прави всичко възможно тази сума да бъде осигурена на 100%. Въпреки това, той подчерта, че проблемите са сериозни, тъй като разходите на сектора да ежедневни и се следят на седмична база.
Директорът на ЦМГ Димитър Дилчев от своя страна каза, че с билетите 30+ и 60+ ще може да се използва повече градски транспорт. "Това са електронни билети, те ще се качват на носителите на ЦМГ", обясни той и допълни, че нормалната пластика е на цена от 3 лева, а ultra light – на цена от 0,80 лева, на която могат да бъдат зареждани билетите за 30 и 60 минути с възможност за прекачване. Тази карта обаче следва да бъде съхранявана по-внимателно, защото не е толкова устойчива като нормарната пластика. Те могат за бъдат закупени от ЦМГ едновременно и да се зареждат.
Остава и възможността в метрото да се използва и досегашният хартиен билет на стойност 1,60 лева, но той, както досега, ще дава право само на едно пътуване и само в метрото. При нужда от закупуване на билет от водача, също ще има хартиен билет, на цена от 2 лева.
През януари предстои да стартира и услуга след закупуване на пластиката тя да може да се зарежда освен от касите и през телефона или друго устройство.
Всеки, който е закупил билет към днешна дата, има право да го използва до 1 март 2023 г.
За пътуващите с безконтактно устройство или с дебитна/кредитна карта, също важи след валидиране 30-минутно време без таксуване.
Дилчев обяви и че всеки един превозен документ е задължително да се валидира, ако това не се случи следва глоба от 3 лева.
Работата на контрольорите ще включва също така и видеозаснемане на гражданите.
Директорът на ЦМГ демонстрира как ще се използват превозните документи в метростанция "Сердика"./БГНЕС