Отец Ангел: Раждането на Христос преобърна историята на човешкия род

Коледа трябва да ни покаже само едно - как да живеем всеки ден. Нека всеки ден да бъде Рождество в нас. Св. Амвросий Медиолански беше казал, че Христос трябва да се роди в нас. Ако постоянно изживяваме това Рождество, мисля, че ще бъдем добрите хора, ония които обичат. Това каза пред БГНЕС отец Ангел от храм „Св. София”.

Коледа, по думите на свещеника, е оня дивен ден, който всеки един от нас трябва да изживее. „Тоест в онази нощ се е родил нашият Спасител самият Господ Иисус Христос. Той е приел човешката природа и от тук нататък е станал един от нас. И в същото време той носи цялата божественост, тоест той е напълно човек и напълно Бог. Мисля, че това е най-важното, което трябва да осъзнаем. Бог дойде и донесе добротата на тази земя, донесе своята любов и най-важното даде началото на Спасението, чрез Своето рождение”, заяви отецът. Той добави, че кулминацията ще стане в акта на Неговото възкресение, но чрез Рождеството по плът на нашия Господ Иисус Христос вече имаме надеждата, че от тук нататък можем да придобием вечността.

„Хората трябва да изживяват празника, защото в повечето случаи ние винаги го свързваме с някакво пиршество, тоест онова, което гледаме преди всичко са гощавките. Мисля, че изживяването на Литургията, на Коледната служба, защото този ден носи в себе си и мистика и това е най-важното да влезем в тази мистика, в тая интимност на Рождеството, а всичко друго, което носи Коледа в своята празничност, разбира се, е хубаво и него да изживеем”, разказа отец Ангел. Той вярва, че всеки един, който е изживял радостта от това да има своето дете, винаги е свързано с празничност, всички се веселим тогава, когато се появи новият човек. „Даваме новата надежда, радвам се за това, че ето продължил се е родът от тук нататък. До известна степен това е един Рожден ден, който ние празнуваме и като празненство на рождения ден съвсем естествено е да има и тая трапеза, размяната на подаръците, което носи още по-голяма радост. По-страшното е друго, да не свързваме Рождество Христово единствено само с това, че трябва да разменим своите подаръци. Трябва да си спомним онова събитие, което е станало тогава във Витлеем, защото раждането на Христос преобърна историята на човешкия род и това трябва да осъзнаем”, каза още отец Ангел.

„Онова, което православният християнин през цялото време в живота си трябва да показва е тая демонстрация на любов. Защото, ако искаш да бъдеш Христов само по този начин можеш да изпълниш да обичаш ближния и разбира се, да обичаш Бога. Тези две заповеди остави накрая Христос и ние сме длъжни точно това да правим. Не защото е Коледа, а от тук нататък да носим в себе си както посланието на празника, така и в бъднините, които престоят именно това - да обичаме един другиго, да бъдем справедливи и отговорни, защото като ли че на нас българите последно време точно това ни липсва. И най-важното да бъдем честни един спрямо друг. А честността винаги стои върху основата на любовта, ако обичаме един другиго, тогава ще бъдем и честни един спрямо друг“, допълни той.

Помолихме го да обясни каква е разликата между старостилци и новостилци – християни. Той каза, че какъвто и Миней да отворите, или това е оная богослужебна книга, която показва цялата тая тържественост, подредбата на службата, няма да откриете Миней, където да е написано, че Рождество Христово не е на 25 декември, а е на 7 януари да кажем. „Важното е друго, за нас кога е 25 декември, кога е за другите 25 декември. Това е разликата в дните, а това, че Коледа винаги е на 25 декември това е напълно ясно”, обясни той. Отец Ангел посочи, че става една смесица на календарите. „Тоест, да кажем Русия, поне най-видния пример в това отношение - те са взели този календар и Нова година празнуваме заедно. В същото време, ако сме толкова коректни, тяхната Нова година трябва да бъде след 13 дни. Те имат такъв празник, който го наричат мисля Старый Новый год, тоест тогава, когато отбелязват новата година. Препокриване на светския и църковния календар и от там се получават именно тези разлики. Докато при нас календарът е напълно съобразен, тоест църковният календар е и със светския календар. За нас Васильовден е на 1 януари и това е свързано и с навлизането на новата година“, обясни отецът. /БГНЕС