Париж гледа към бъдеще на педали

В четвъртък град Париж обеща да развие мрежата си от безопасни велосипедни алеи като част от петгодишен план за превръщане на френската столица в "100-процентова велосипедна столица" с допълнителни разходи от 250 млн. евро, предаде АФП.

Кметът социалист Ан Идалго, която управлява Париж с подкрепата на Зелената партия, постави стремежа към по-благоприятни за велосипедистите политики в центъра на своята платформа, благодарение на която бе преизбрана с голяма разлика през юни миналата година.

Сега тя е и кандидатът на Социалистическата партия за президентските избори догодина с надеждата да измести президента Еманюел Макрон, но кампанията ѝ започна плачевно с едноцифрени рейтинги.

Политиките ѝ намират широка подкрепа сред градския елит на столицата с кратки пътувания до работа, но в останалата част на страната те се възприемат много по-трудно.

"Нашата цел е да направим града ни 100 % достъпен за велосипедисти", заяви пред АФП Дейвид Белиар, заместник-кмет, отговарящ за промените в града и член на Зелената партия.

Около 180 млн. евро от новите разходи са предназначени за инфраструктура, включително планове за основни велосипедни маршрути в целия град и в околните предградия, както и допълнителни мерки за осигуряване на по-голяма безопасност за велосипедистите на кръстовищата и ключовите входни точки в централната част на Париж, каза Белиар.

На някои от тях ще бъдат изградени специални пътеки за велосипедисти и пешеходци, които ще бъдат напълно отделени от автомобилния трафик, добави той.

Градът вече похарчи 150 млн. евро за първоначален план за велосипедисти, като нарече това начало на "революция" за столицата.

Допълнително усещане за спешност се появи с пандемията, която предизвика бързо разширяване на мрежата от велосипедни алеи в града, наричани "corona-pistes", тъй като пътуващите избягваха обществения транспорт от страх от заразяване.

Като част от новия план тези алеи, често изграждани набързо, за да отговорят на внезапното търсене, трябва да станат постоянни и сигурни.

До 2026 г. мрежата от безопасни велосипедни алеи в Париж трябва да достигне общо 180 км. На велосипедистите ще бъде разрешено да използват еднопосочни улици срещу насрещното автомобилно движение по още 390 километра улици.

Политиката на кмета за насърчаване на велосипедния транспорт предизвика гнева на шофьорите с решения, като например превръщането на участъци от градските магистрали покрай река Сена в места за велосипедисти и пешеходци.

Сега Париж често попада в челната класация на най-благоприятните за колоездене градове в света, изпреварвайки всички останали мегаполиси, макар че все още изостава значително от европейските модели за колоездене Копенхаген и Амстердам.

Градът също така планира да помогне за предотвратяването на кражбите на велосипеди, които според Белиар са "една от пречките пред използването на велосипеди".

По думите му до 2026 г. Париж ще разполага със 100 000 нови специализирани места за паркиране на велосипеди, от които 40 000, най-вече в близост до железопътни и метростанции, ще бъдат охранявани.

Париж също така ще ограничи още повече движението на автомобили в града, като ще се стреми да прекрати изцяло транзитното преминаване на автомобили през града и да намали наполовина движението на автомобили в определена зона в центъра на града.

Училищата в столицата ще засилят обучението по колоездене, за да се гарантира, че "всички млади парижани знаят как да карат колело, когато напуснат началното училище", заяви Беляр.

Идалго, която също ще се изправи срещу кандидата на Зелените Яник Жадо на изборите, сега се стреми да даде старт на затихващата си президентска кампания с митинг в град Лил в неделя./БГНЕС