Първият етап от разширяването на бул. "Т. Каблешков" започва в неделя

В неделя започва разширението на булевард "Тодор Каблешков", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова, предаде репортер на БГНЕС.

Булевардът ще се разширява на общо седем етапа. В неделя, 31 май, започва първият. С разширяването на важната пътна артерия ще се осигури директна връзка от булевард "България" до булевард "Симеоновско шосе".

Първият етап е с дължина близо 1 км и обхваща участъка от бул. "България" до ул. "Боянски водопад". Очаква се изпълнението на първи етап да завърши през август тази година.

„Това е един от най-важните проекти, част от вътрешния градски ринг и затова е толкова важен. С него и останалите отсечки, които правим - вътрешните рингове, както и с разширението и довършването на Околовръстния път, ние работим за намаляване на трафика в града“, заяви тя и посочи, че това е един от най-важните проекти в нейния план за София след метрото.

Тя подчерта, че след разширението всички участници в движението ще бъдат на отделни нива, като булевардът ще се сдобие с еднопосочна велоалея от двете страни, петметрови тротоари, бус лента, и ще бъде оставено място за обособяване на трамвайно трасе.

Кметът обясни, че всички терени, попадащи в първия етап от разширението на „Тодор Каблешков“ са отчуждени и това е струвало на общината 11 млн. лв., - колкото струва и реализацията на проекта.

„Разширението ще е в южната част в тази зона. Проектът се разделя на 7 етапа. Първият етап започва в неделя и ще бъде до ул. „Боянски водопад“. Очаквам в началото на август да бъде готов. По време на ремонта няма да се спира движението“, каза тя.

Кметът обяви, че в момента се работи и по отчуждаването на терените, попадащи във вторияа етап от „Луй Айер“ през бул. „Черни връх“ до „Симеоновско шосе“.

„В момента отчуждаваме активно. Работим заедно с главния архитект и районните кметове. В следващия участък става дума за общо 116 имота, от които 34 са платени и затова сме инвестирали около 3 млн. лв.“, обясни Фандъкова и добави, че ако собствениците не желаят да им бъде отчужден имота, се преминава към принудително отчуждаване, което е съпътствано с обжалвания в съда.

Главният архитект Здравко Здравков обясни, че идеята за трамвайното трасе по булеварда ще даде възможност за връзка от бул. „Овча купел“ до метростанция „Св. Климент Охридски“, като ще се търси техническа възможност за осъществяване на връзка и със „Слатина“.

„Третият градски ринг е изключително важен, защото той свързва радиалните направления, които пренасят трафика към центъра. Именно тази липсваща връзка натоварва преминаванията, които стигат директно до Канала и отнасят транзитния трафик към „Цариградско шосе“. За останалите два участъка от „Луй Айер“ до „Черни връх“ и участъка от „Сребърна“ до „Симеоновско шосе“ имаме да изкупуваме около 50 000 кв. м. Целта ни е създаване на единен профил на булеварда, който да осигури безпрепятствено преминаване на пешеходци, велосипедисти, бус лента, две автомобилни ленти и плюс трамвайно трасе“, обяви Здравков.

На въпрос на БГНЕС дали озеленяването ще бъде изпълнено с дървета в кашпи и защо магистралният топлопровод не е планирано да бъде изместен, главният архитект отговори, че в процес на строителството ще преценят дали да има нужда той да бъде изместен, тъй като става дума за участък от около 200 м.

„В по-голямата си част озеленяването е в гнезда, в които ще бъдат разположени дървета. Ще преценим действителното положение на топлопровода. Ние разполагаме с екзекутиви, които не позволяват технически да се засадят дървета“, коментира той и добави, че не е изключено в този участък да има дървета в кашпи.

От своя страна Йорданка Фандъкова каза, че за две неща е върнала проекта. „Това беше за да се намери максимална възможност да се засадят дървета по цялото протежение на тротоара от южната страна, а в последния участък да се запазят съществуващите дървета от северната страна и те да се впишат в бъдещето разширение“, обясни кметът.

На въпрос на БГНЕС как гледа на предложението по протежението на булеварда да има пейки, тя каза, че на много улици и булеварди хората ги използват, но усилията на общината за по-чист въздух са по-добър градски транспорт и повече алтернативни трасета, за да не се вкарва целият трафик в центъра на града.

Кметът на район „Триадица“ Димитър Божилов, който днес стана баща, заяви, че е получил съдействие от собствениците на отчуждените терени и ще положи усилия бързо да се разреши проблемът със собствеността на терените в отсечката.

Димитър Божилов

„В останалата част на трасето от „Луй Айер“ до „Черни връх“ процедурите по отчуждаване вървят. Водим диалог с хората. Една немалка част от тях са съгласни да се премине към процедура по изкупуване. Една немалка част от тези обекти са отчуждени или са в процедура на обжалване, което означава, че срокът също е скъсен“, обясни Божилов./БГНЕС