Петър Иванов: България трябва да е Силициевата долина в представата на инвеститора

Колкото по-малко видима е държавата, толкова по-добре. Данъчната политика не трябва да бъде променяна, ако искаме да привлечем инвестиции. В представата на чуждестранния инвеститор България трябва да бъде Силициевата долина на Европа.

Това заяви в интервю за БГНЕС Петър Иванов, главен изпълнителен директор на Американската търговска камара в България (АмЧам).

Пандемията от коронавирус се превърна в сериозно изпитание за световната и българската икономики, но Петър Иванов призовава да анализираме ситуацията, като се осланяме на фактите.

„За съжаление, много хора на ключови позиции продължават да казват, че всички ще се сгромоляса, че всичко ще отиде на криво и няма да се възстановим бързо. Ако човек говори така, може да разчита, че е прав, защото това е безрисково говорене. Гледам на нещата базирано на факти. А те са, че тази криза бе предизвикана от една пандемия“, заяви той.

Според него няма икономически фундаментални причини за нея. „Кризата, предизвикана от пандемията, беше допълнително преекспонирана от медиите, тя заемаше 90% от всички новини. Всичко това не допринесе за успокояване на нещата, напротив нагнети ситуацията и сривът се случи още по-голям, отколкото би трябвало да бъде заради емоционалния подход на всички, включително на политиците и финансисти към тази криза“, отбеляза Иванов.

Коронакризата е разкрила нови възможности за правене на бизнес и общуване с помощта на модерните технологии.

„Някои ще кажат, че никога няма да достигнем нивото на потребление, което е било преди това. Аз ще кажа: не е нужно. Нека бъдем по-мъдри и да използваме това, което научихме всички – можем да направим видеоконференция с някого, дори и да живеем с него в един град. Защо трябва да палим колата и да загубим 45 минути, да замърсим природата, да направим задръстване и да отидем всички на работа в 9.00 часа. Има елементарни неща, които технологиите ги позволяват и ние не ги използваме“, посочи той.

Много икономисти и политолози прогнозират увеличаване на ролята на държавата в редица сектори или дори тяхното одържавяване като резултат от пандемията от COVID-19.

„Колкото по-малко видима е държавата, толкова по-добре. Само че, за да бъде това така, трябва да има върховенство на закона. Тогава нещата се балансират, т.е. частният интерес, законността и тогава имаме пазарна икономика“, подчерта главният изпълнителен директор на АмЧам.

Той е категоричен, че не може да имаме пазарна икономика, когато нямаме върховенство на закона.

Когато нямаш върховенство на закона, нещата не работят. Тогава имаш икономика на джунглата или икономика на монополите и картелите, която виждаме. Защото, когато няма закон, се случва именно това“, заяви Петър Иванов и уточни, че всъщност закон има, но прилагането му е доста странно.

„Бавното правосъдие не е никакво правосъдие. Защото, ако едно съдебно решение се бави 30 години, това не води до нищо. Покрай извънредното положение видяхме и някои драстични изпълнения. Под егидата дайте да направим нещо патриотично, което е само за нас, ние не осъзнаваме, че сме в ЕС, не осъзнаваме, че имаме общи пазари. Някои хора си разчистват конкурентите по този начин. Видяхме и това. Вече има няколко наказателни постановления срещу България и не само срещу нея, а срещу всеки, който се опитва да налага популистки мерки. Или спазваш правилата, когато си в една общност или не го правиш. Или си член, или не си член“, заяви главният изпълнителен директор на АмЧам.

През последните месеци на фона на пандемията, която наруши част от веригите за доставка, тъй като редица производства бяха изнесени в Азия, бизнес средите обсъждат тяхното завръщане. Страната ни трябва да има ясна политика какво иска да бъде върнато обратно, трябва да се направи съответното профилиране.

„Българите сме добри в програмирането. Ние не можем да учудим никого с количество на програмисти, но можем да учудим с тяхното качество“, отбеляза Петър Иванов.

Той припомни, че преди повече от 20 години списание „Икономист“ излезе на първа страница със заглавие: „Защо Индия, защо не България“.

„Знаете ли колко души от нашата политическа класа прочетоха въобще тази статия. Ако видя подобно нещо, бих се потресъл. Бих взел веднага тази статия, но такова нещо нямаше. Сега се говори много за ниършоринг, но трябва да знаем с какво ще привлечем тези хора и бизнеси. Това, което със сигурност мога да кажа е, че няма да ги привлечем, ако променим данъчната политика“, подчерта ръководителят на АмЧам.

Той е направил изследване, което показва, че средно в Полша и Чехия данъците на физическите лица са около 23%. „Те имат скала, която е подоходна, увеличаване на доходите с данъците, но първоначално са минали през същия етап, като нас. Имали са фиксирана ставка около 15%. Аз ако съм американска компания и искам да стъпя в Източна Европа и чувам имена като Прага, Варшава, Будапеща и София, къде бих дошъл. Първо в Прага, Варшава или Будапеща, но не в София. София трябва да даде нещо друго, което е различно“, заяви Иванов и добави, че би избрал да живее там, където данъците са по-ниски.

Според него, ако нямаш ясна политика, кого искаш да привлечеш и какво искаш да привлечеш, няма да привлечеш никого. В същото време има и положителни примери в тази посока. Той приветства клипа, изработен от „Инвест България“, защото прокламира млади хора, които могат да творят тук в иновативната и дигиталната индустрия.

„Трябва да се поставим като държавата, която е Силициевата долина на Европа. Никой не мисли за нас така. Ако хората тръгнат и говорят за иновации се сещат за Прибалтийските страни, Полша, Чехия. Те могат да си позволят да минат от фиксирана на подоходна данъчна система, а ние още не можем. Трябва много добре да мислим, когато говорим за ниършоринг и привличане на инвестиции, че има неща, които не бива да пипаме, докато не станем достатъчно силни, за да можем да ги пипаме“, категоричен е Петър Иванов.

Месеците на извънредно положение заради коронакризата са се отразили положително на работата на Американската търговска камара у нас. „Отрази се положително, защото разбрахме, че технологиите могат да ни помогнат да бъдем много по-ефективни. Преди хората не вярваха, че дигиталната икономика е тук, а сега само за една седмица влязоха в нея. Преимуществото на видеоконферентните връзки е, че много бързо правиш нещата, не са необходими резервации. Само за месец май направихме 6 семинара – с министъра на социалната политика Деница Сачева, с министъра на транспорта Росен Желязков, с вицепремиера Томислав Дончев, с еврокомисаря Мария Габриел и сега с евродепутата Ева Майдел. Никога нямаше да можем да ги направим физически шест събития в един месец. Разговаряхме с тях не за COVID-19, а как ще се възстановим и дали имаме ясна стратегия. Кризата се отрази положително и мисля, че тя така трябва да се отрази и на правителството. Трябва да си научим уроците от нея добре, за да не казваме утре изберете родното. Когато има такъв призив, значи вече имаме проблем, защото хората биха го избрали, ако то е добро и е естествен избор по икономически и други обстоятелства“, заяви Петър Иванов. /БГНЕС