"Поръчваме" зелена светлина на светофара без да докосваме бутон

Сензорни бутони ще заместят сега съществуващите бутони на умните светофари в София. Това ще се случи поетапно и в рамките на текущата поддръжка на устройствата. Това каза пред БГНЕС директорът „Дирекция управление и анализ на трафика“ в Столичната община Димитър Петров.

„Идеята се роди в началото на пандемията и то във връзка с това, че много хора се притесняват, най-вече заради пандемията, от контакт с всякакъв вид инфраструктура, включително и тези бутони за заявка за пешеходно пресичане. В началото те бяха изключени за доста дълъг период от време, системата работеше в автоматичен режим. Тогава започнахме да търсим най-доброто – както от икономическа, така и от техническа гледна точка решение на този казус. В случая вече имаме вече имаме един готов продукт, който е приложим и минал съответните тестове. Това е новият модел бутони, които предвиждаме да използваме на територията на Столичната община“, заяви той.

По думите му новите устройства са безопасни за пешеходците и са преминали различни тестове – работа при много ниски температури, работа при дъжд, сняг, мъгла.

Вече са монтирани първите 20 сензорни бутона, които могат да се срещнат на бул. „Константин Величков“ и ул. „Пиротска“; бул. „Константин Величков“ и бул. „Възкресение“; бул. „Шипченски проход“ и ул. „Иван Димитров-Куклата“.

„Те са с най-високата степен на изолация, така че вътре не влиза никаква влага. Относно защитата – корпусът не може да бъде под напрежение. Използваните бутони подават сигнал на 24 волта, което е безопасно напрежение”, обясни директорът.

Попитан каква е цената на тези бутони, Петров каза, че те са на сходна на досегашните, но хубавото в случая е, че българският им производител е успял в същите финансови параметри да ги надгради. Той опроверга твърдения в социалната мрежа, че използваните до момента бутони струват по 3000 лв.

„Цената е над десетократно по-ниска със сигурност. 3000 лева такъв бутон единствено и само знам на един производител, който е европейски и той си има други характеристики“, увери той и добави, че цената на сензорните бутони е между 5 и 7 пъти по-ниска от тези, които се поставят в европейски страни.

Петров опроверга и твърдения, че тези бутони са ненужни с думите:

„От тези бутони има огромен смисъл. Той се обяснява с няколко примера – ако няма пешеходно пресичане в дадена посока перпендикулярното пресичане, без бутони, ще трябва да изчака средно между 10 и 20 сек. повече. Наличието на бутон и липсата на заявка спестява на отсрещния пешеходец 20 сек. на кръстовището. Ефектът може да бъде по-голям или по-малък в зависимост от геометрията на кръстовището. Безспорно ефектът от бутоните е доказан във времето и не случайно те се използват в цял свят“, посочи той.

По отношение на борбата им срещу вандализма, директорът каза, че заради това сензорните бутони не са метални, а са изработени от специален полимер.

„С развитието на видео наблюдението се увеличават и конкретните сигнали към СДВР, така че да може при евентуални вандалски прояви да бъдат открити извършителите и да си понесат както финансово, така и законовата отговорност. Има наказани. За съжаление не са достатъчно голям брой като процент от общия вандализъм, но с развитието на видео наблюдението мисля, че и в тази област доста ще се подобрят нещата“, коментира той.

Димитър Петров посочи още, че на почти всички основни булеварди в града е осигурена „зелена вълна“. Такава има на бул. „Сливница“, „Тодор Александров“, „Александър Малинов“, „Цар Освободител“ между „Орлов мост“ и Ректората, „Ситняково“.

Планира се също така да се даде предимство на движението на трамваите и на още места в града, както беше направено по линиите 20 и 22. Това доведе до намаляване на интервала им на движение.

Петров обясни, че този ефект е постигнат с пренастройване на светофарите и даването на приоритет на трамваите. От думите му стана ясно, че такива възможности се обсъждат за трасето на трамвай 8 в „Люлин“. Подобна система ще заработи и след ремонта на „Цар Борис III“, както и на „Никола Мушанов“ и на други места, където инфраструктурата го позволява. /БГНЕС