Предприемачи: Да наложим марката „България“ навън

Все повече българи, живеещи в чужбина се връщат в родината. Масово се завръщат, защото това да живееш и да работиш вкъщи, да не може да излизаш, ами то по-добре е да си работиш от България. Много се радвам, че този тренд започна да се усеща, но е много важно какво ще направим, за да го задържим, а не когато светът се ваксинира и отпуши хората отново да тръгнат. Една от позитивите от кризата е, че много хора се завърнаха, защото се оказа много добро място за живеене в условия на криза и в момента имаме повече работна ръка отколкото преди.

Това каза пред БГНЕС Геновева Христова - Мъри, управляващ собственик на компания за интериорен дизайн и обзавеждане на хотели, която беше лектор на безплатната конференция „Живот и кариера – Защо в България?“, организирана от платформата Bulgaria Wants You. Пред дошлите да се срещнат с предприемачи и работодатели, тя каза, че трябва да възродим производството в страната и да се опитаме да върнем хората в заводите.

„Всеки в момента се бори за съдържание, създаване на съдържание и продажба на това съдържание. Въпросът е да го създаваме ние, а не да работим за някого и той да обира каймака на бизнеса“, заяви тя.

България е малка държава и нямаме достатъчно ресурс, но сме много креативни.

„Ние сме много креативни и изобретателни. Крайно време е този креативен потенциал да го облечем в продукт, който ние да създаваме и да налагаме марката България извън нашата държава. Това е единственият начин, по който да създадем една по-добра среда за живеене и за развитие на хората“, обясни Христова.

Тя коментира още, че въпросът за заплатите трябва да бъде пряко обвързан с ефективността от труда на работника и подчерта, че цената на живот у нас е доста по-ниска от тази в другите държави. Христова беше категорична по отношение на това, че хората са най-ценният ресурс на една компания и затова работодателите трябва да имат модел, който да стимулира служителите им, в противен случай няма да могат да ги задържат.

В отговор на въпрос на БГНЕС Христова каза, че ако бъде изградена транспортна инфраструктура, хората ще започнат да се завръщат и по родните си места. Според нея все повече от младите са склонни да пътуват, за да стигнат до работа, но да живеят по-спокойно и в родния си дом като даде пример, че при подходящи пътища хората няма да има проблем да изминават например разстоянието от Шумен до София и обратно.

За разлика от Христова, Андрей Давчев първо отива в чужбина, за да получи добро образование, след това работи в световни компании като Nike и „Джони Уокър“, но заради носталгията към близки и родина взима решението да се завърне.

„След 20 години навън осъзнах, че е много важно човек да бъде до семейството си и все пак това са нашите корени, това са хората, които са ни отгледали. 20 години живях на страхотни места – Ню Йорк, Лондон, Амстердам, но никъде не усетих корени, никъде не се почувствах на мястото си“, сподели той.

Давчев е убеден, че България му е дала не само възможност да бъде заедно с близките и приятелите му, но тя му е отворила нов свят на възможности и професионално израстване и развитие.

„Откакто съм се върнал от 5 години, съм научил пет пъти повече отколкото научих за 15 години работа навън“, заяви той и подчерта, че човек трябва да си избере дали иска да бъде малка риба в големия океан или голяма риба в малката локва.

„Мисля, че когато си по-голяма риба имаш възможност да взимаш по-големи решения“, смята той.

Според него българската действителност не е съществено по-различна от тази зад граница.

„Това което научих навън ме накара да се върна тук и да гоня световни стандарти, а не български. Огромната разлика у нас е в кадрите, много трудно се намират добри кадри. Другата огромна разлика е, че често тук се търси вина във външни обстоятелства – правителство, търсим вина в колегата дали е сбъркал. Това което научих на Уолстрийт е, че всеки е отговорен за собствената си реалност, действия и решения“, каза предприемачът, който заедно с брат си, създателят на „БГ меню“ развиват семейната фирма за матраци и дистрибуция на италиански мебели в България и Румъния.

По отношение на тези, които гледат към чужбина, успешният бизнесмен ги посъветва да отидат там където ги тегли душата и сърцето, но да знаят, че навсякъде по света има подобни проблеми и предизвикателства каквито има тук.

Сред добрите примери за успели българи и лектор на най-мащабното събитие на Bulgaria Wants You за 2021 година беше и създателят на Уча.се Дарин Маджаров, който първоначално заминава в чужбина с ясната идея да се завърне в България. След огромния успех на образователната му платформа и след 7 години в Германия се установява в София. Усъвършенстването на платформата продължава, както и стъпването й зад граница, където учениците имат същите затруднения с възприемането, както у нас.

„От 1 година действаме и се разрастваме в чужбина. От 1 година имаме сайт в Румъния. Вчера пуснахме сайта си в Испания и след 1-2 седмици в Италия“, обяви той и добави, че на много малко места има платформи като Уча.се.

Маджаров коментира, че не може да разбере хора, които мразят родината си и смятат да отидат в чужбина. Призна, че той самият не комуникира с такива хора и затова не ги познава.

„Не мога да си представя един човек защо би мразил България, какво му е направила тя? Винаги разсъждава така, че човек каквото сам си направи, това заслужава. Всички хора, които живеят добре в България са си го изработили“, убеден е той.

По отношение на тези, които са на кръстопътя България или чужбина, създателят на образователната платформа препоръча всеки да отиде и да види какво е зад граница.

„Всички хора от моето обкръжение, защото в чужбина бяхме много българи, всички тези които бяха много амбициозни, повечето от тях са в България и развиват тук собствени бизнеси или работят за големи компании. Никой от нас не се е върнал от чужбина, за да се жертва. Тук сме, защото е по-хубаво“, категоричен е Маджаров.

Според него тук има условия за работа и има много неща, които трябва да се подобряват, които те чакат нас, предприемачите, които искат да работят в компаниите.

Преди това и в почивката посетителите се срещнаха с 11 топ предприемачи и 19 от най-големите и отговорни работодатели, които отвориха щандове, за да представят дейността си. /БГНЕС