Представители на съвета на децата към ДАЗД връчиха становище за учебната година на Вълчев

Представителна част от членовете на Съвета на децата към председателя на ДАЗД Диян Калайджиев, Тодор Тачев и Ванеса Филипова гостуваха на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев по инициатива на председателя на Държавната агенция за закрила на детето д-р Елеонора Лилова, съобщиха от ДАЗД.

Целта на срещата е да се чуе детското мнение и то да бъде взето предвид във връзка със старта на новата учебна година в условията на сложната епидемиологична обстановка. Министър Вълчев даде възможност децата да отправят своите въпроси и предложения, свързани с учебния материал, дистанционната форма на обучение и мерките за ограничаване на разпространението на COVID-19 в училище.

Председателят на Съвета, Диян Калайджиев, връчи звънче на министър Вълчев с пожелание да се чува все повече гласът на децата.

„Благодаря Ви за това че приехте децата да се срещнат с Вас и да споделят проблемите, които ги вълнуват. Те имат нужда да ги чуваме по-често, да ги стимулираме да изразяват своето мнение и да участват в решенията, които възрастните вземаме за тях“, подкрепи децата председателят на ДАЗД д-р Лилова в началото на срещата.

Представителите на детския глас в България изразиха своето мнение „за“ присъственото стартиране на учебната година, гледната си точка за ученето в изцяло онлайн среда и начина по който се преподава учебния материал по различните предмети. Според тях ученето в изцяло дистанционна форма крие рискове, свързани с качеството на усвояване на материала. Те изразиха нуждата за общуване лице в лице с учителите и съучениците си. По отношение на обема и начина на преподаване децата споделиха, че имат нужда от повече практически упражнения, а не от „суха теория“ и обърнаха внимание, че е важно учителите да създават екипност между учениците по време на час.

Децата предлагат конкретни мерки за осигуряване на по-безопасна и здравословна среда за всички участници в учебния процес. Те представиха на министъра предложения, които включват мерки за оказване на подкрепа от психолози, педагогически съветници и др. специалисти на децата и техните семейства, както и да се осигурят информационни материали, свързани с безопасното сърфиране в интернет и настояват да бъдат осигурени технически средства за всички ученици, които имат нужда да продължат образованието си, но са принудени да работят.

Повод за оживена дискусия се превърна изучаването на математика в паралелки, за които профила е хуманитарен. За децата изучаването на предмета е вид затруднение в ученето и занижаване на оценките им. В отговор на това министър Вълчев отвърна с думите: „В живота си ще се срещате с най-различни вероятности всеки ден, a математиката и логиката в нея само могат да ви бъдат от полза.“ Той подчерта, че понякога не си даваме сметка за силата на базовите познания, а именно те градят интелекта. Заместник-министърът на образованието и науката, Таня Михайлова подкрепи с примери позицията на министъра и посъветва децата винаги да търсят различни извори на информация, да имат критично мислене и да търсят възможност за креативност навсякъде.

Срещата приключи с покана към министър Вълчев да се включи в комисията за избор на нови членове в Съвета през месец септември тази година. /БГНЕС