Продажбите на автомобили в Европа спадат с 14%

Продажбите на автомобили в ЕС са спаднали с 14% през първата половина на тази година, тъй като производителите продължават да изпитват недостиг на доставки, съобщи АФП.

Тъй като недостигът на чипове все още затруднява производството, продажбите на нови автомобили в Европейския съюз спаднаха до 4,6 милиона, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители.

Продажбите в Италия се сринаха с 22,7%, във Франция - с 16,3%, в Германия - с 11%, а в Испания - с 10,7%.

Продажбите във Великобритания, която не е член на ЕС, са намалели с 11,9%.

Продажбите също така са намалели с 15,4% през юни в сравнение със същия месец на миналата година, което е единадесетият пореден месечен спад.

През изминалата година автомобилната индустрия беше засегната от липсата на чипове, които управляват много автомобилни системи, тъй като производителите на чипове не успяха да отговорят на търсенето, докато световната икономика се възстановяваше от пандемията на Covid-19.

Въпреки че ситуацията с чиповете се подобрява, европейските производители на автомобили бяха засегнати от руската инвазия в Украйна, тъй като там са разположени редица производители на компоненти.

Икономическата несигурност, предизвикана от войната, скокът на цените, който тя предизвика, и повишаването на лихвените проценти могат да попречат на възстановяването на продажбите занапред, тъй като потребителите ще намалят разходите си за скъпи стоки.

Volkswagen запази мястото си на върха на класацията, но пазарният дял на германската група се понижи от 25,8 на 24,1% през първата половина на годината. Продажбите спаднаха с 19,4% до 1,35 млн. автомобила.

Пазарният дял на Stellantis също се понижи - от 21,3 на 19,4 процента, тъй като продажбите на европейско-американския автомобилен производител спаднаха с 21,1 процента до 1,09 милиона автомобила.

Междувременно продажбите на Hyundai-Kia скочиха с 12,6% до 556 369 автомобила, което помогна на корейския производител да увеличи пазарния си дял от 7,6% на 9,9%.

Продажбите на Renault спаднаха със седем процента до 522 315 автомобила. Но въпреки това пазарният дял на френската група се повиши от 8,7 на 9,3%.

Единственият производител, който регистрира увеличение на продажбите в Европа през първата половина на годината, е Honda, но тя продаде само 37 113 автомобила и пазарният й дял беше по-малко от 1%. /БГНЕС