На въпрос дали е имало случаи, в които му се е искало „да си затвори очите”, професорът, който дълги години оценява здравето на авиаторите ни, признава, че в практиката му е имало не един, а доста такива, касаещи много мотивирани момчета. Но дебело подчертава, че именно тук е силата на експерта – да може да каже и не. „Има моменти, в които трябва да се преценяват някои от индивидуалните качества, да се обсъжда някой детайл, но не могат да се прескочат стандартите и да се взема субективното решения, такова каквото ти се иска на теб“, категоричен е професорът.
Той подчерта, че медицинските стандарти не се променят непрекъснато, но добави, че медицината се развива, оттам се развива и техниката и нещата се променят. „За 20 години беше направен огромен скок в медицинската наука по отношение на диагностиката и лечението. Особено значение за професиите, свързани с риск и сигурност се явяват новите методи на лечение на заболявания с микроинвазивни методи, протезиране и импланти. Преди три години в Агенцията по научни проучвания и технологии в НАТО беше създадена работна група от водещи кардиолози във всички натовски страни, включително които работят в сферата на гражданската авиация. Целта беше да се изготви анализ на развитие на степен на лечение при кардиологични проблеми и това как се отразява в работоспособността на авиаторите“, посочи проф. Алексиев.
По думите му, от януари месец тази работна група излиза със становище, че за много специалности, дори във военна авиация, могат да бъдат възстановявани на работа хора, преживели миокарден инфаркт, стенокардни пристъпи, след което е проведено лечение с поставяне на стентове, има добър възстановителен период, както и добри показатели минимум шест месеца по-късно.
„Става дума не за всички летателни длъжности, но на такива, които позволяват двойно управление с втори пилот или пък управление на самолети, които няма да извършват сложен летателен пилотаж с претоварвания“, каза експертът.
Препоръката на работна група към всички страни-членки да се съобразяват с тези стандарти, но всяка страна има право на своето национално виждане по въпроса. „На този етап у нас не е регламентирано като стандарт, има го в контекста на решения като индивидуална преценка за даден авиатор. Още сме далеч от такива смели решения, но първите стъпки сме ги направили. Има хора, които ги обсъждаме за позиции, все още не летателни, но за ръководители на полети или някакви други авиационни длъжности. По този начин ние спестяваме хора, запазваме донякъде качеството на живот на тези военнослужещи, защото те са се отдали на тази професия. Запазваме и опита, който те имат и могат да го предадат на други хора. Знаете, че некомплектът е сериозен и в авиацията“, подчерта професорът.
Коментираме и проекта за придобиване на нов тип боен самолет. На въпрос дали, ако се стигне до договор, ще е необходимо и обучение на авиомедиците ни, експертът казва, че в общи линии те са готови, но в детайли би трябвало да преминат и те допълнително обучение.
В края на разговора ни стигаме до заключението, че авиомедицината не е наука само за военните пилоти, а и за човека в авиационна околна среда. Тя е от специалностите, които са доста обезкървени, въпреки че последните 1-2 години се виждат бели лястовички, които искат да се насочат към нея. Тази година специалността „Авиомедицина” ще се предлага и като свободноизбираема, допълва професорът. И е оптимист, че ще има развитие по въпроса и то сериозно – не само във военна авиация с нови самолети, гражданска авиация. /БГНЕС