В стремежа си да обясни къде са най-честите грешки в строителството на нови пътища в България, той пише книгата „Насипни конструкции или защо има вълни по нашите магистрали?“. Любимият му пример си остава отсечката Чирпан – Стара Загора, чийто ремонт вече тече, а за нея професорът многократно предупреди, че ако не се работи върху основата, а единствено се преасфалтира, отново ще стане на вълни.
„Работиха по основата. Вече всички са наясно, че без здрава основа не може да има здрава връхна конструкция. Имаха идея да приложат една неподходяща технология, но това в крайна сметка не стана и се надявам, че след този ремонт в следващите 10 години ще има приличен път“, коментира проф. Колев.
Той обърна внимание и на друг наболял проблем у нас – срутищата. „Предпоставките за толкова много срутища у нас са си в лошото изпълнение на скалните откоси по пътищата“, категоричен е преподавателят.
„В края на март отново имаше много дъжд, дори сняг и за трети път през тази зима имаше срутване на скални блокове край Елисейна, по Искърското дефиле. Замислих се защо на това място, от цяла България, точно тази зима, три пъти на едно и също място се срутват откосите. Дойде ми една идея, която математически доказах с една единствена формула. Формулата за определянето на собствената честота на трептене на едно тяло. С нея се опитах приблизително да определя размерите на онази скална отломка, която би могла да падне, в резултат на резонанса с трептенето, което идва от преминаващите тежки тирове. Резултатите бяха показателни“, разказа още проф. Чавдар Колев.
Думите му, категоричен е той, лесно се доказват и с експеримент с измервателна апаратура. Според него това лесно се преодолява с не сложна и не скъпа вертикална виброизолационна преграда, поставена в земята.
„Той самият е предлагал и проект на столична община, с който да бъдат защитени сгради паметници на културата от напукване, причинено от силните вибрации на камиони, валяци и дори танкове по време на военните паради. Също би могло да става и по пътищата, които могат да ни спестят главоболията от падащите камъни“, поясни професорът. Според статистиката, обясни още той, около 85% от срутищата и свлачищата в света са плод на човешка дейност. /БГНЕС