Какво е мястото на роботите в училището на бъдещето? Как внедряването на най-новите технологични, компютърни и роботизирани системи ще подобри процеса на обучение и ще отговори на специфичните потребности на всеки ученик? И въобще как хуманоидните роботи и сервизната роботика могат да подпомагат човек в неговото ежедневие?
На всички тези въпроси отговориха учените от Института по роботика на Българската академия на науките (БАН), предаде репортер на БГНЕС.
По повод на 150-годишнината от създаването на БАН те организираха специална демонстрация на разработени от тях роботи и представиха резултатите от редица проучвания в рамките на проект CybSPEED, финансиран от програмата „Мария Склодовска Кюри“ на Хоризонт 2020. Изследванията им са свързани с начина, по който хората възприемат уроците, преподавани с помощта на роботи и как роботите помагат да се привлече вниманието и поддържа неговия фокус по време на преподаване.
В рамките на демонстрацията бе показан роботът AnRI 2 (Antropomorfic robot with intelligence), чието предназначение е именно да бъде робот-лектор. „Той може да осъществява лекционна дейност за деца или млади хора със специфични потребности. Децата лесно преодоляват бариерата, която иначе съществува между тях и човека. Роботът може да бъде просто помощник на педагога, но е с големи възможности, защото може да предостави необходимата информация за обучението“, разказа проф. Роман Захариев от института.
AnRI 2 не е хуманоиден робот и не прилича на истински човек. Вместо глава има монитор, на който може да се изписва информация или да се показва изображение. Освен това върху него има разположени сензори, с които той картографира заобикалящия го свят, което му позволява безпроблемно придвижване в пространството. Експерименталният робот вече е изпробван в дневен център за обслужване на деца със специфични потребности в Сандански и е постигнал добри резултати.