Роботи ще преподават в училището на бъдещето

AnRI 2 е робот-лектор, той може да преподава на деца или на млади хора със специфични потребности. Освен като водещ педагог, AnRI 2 може и да бъде помощник на учителя.

Проф. Роман Захариев разказа за проекта CybSPEED и основните линии на развитие на мехатронните структури, хуманоидните роботи и сервизната роботика.

Какво е мястото на роботите в училището на бъдещето? Как внедряването на най-новите технологични, компютърни и роботизирани системи ще подобри процеса на обучение и ще отговори на специфичните потребности на всеки ученик? И въобще как хуманоидните роботи и сервизната роботика могат да подпомагат човек в неговото ежедневие?

На всички тези въпроси отговориха учените от Института по роботика на Българската академия на науките (БАН), предаде репортер на БГНЕС.

По повод на 150-годишнината от създаването на БАН те организираха специална демонстрация на разработени от тях роботи и представиха резултатите от редица проучвания в рамките на проект CybSPEED, финансиран от програмата „Мария Склодовска Кюри“ на Хоризонт 2020. Изследванията им са свързани с начина, по който хората възприемат уроците, преподавани с помощта на роботи и как роботите помагат да се привлече вниманието и поддържа неговия фокус по време на преподаване.

В рамките на демонстрацията бе показан роботът AnRI 2 (Antropomorfic robot with intelligence), чието предназначение е именно да бъде робот-лектор. „Той може да осъществява лекционна дейност за деца или млади хора със специфични потребности. Децата лесно преодоляват бариерата, която иначе съществува между тях и човека. Роботът може да бъде просто помощник на педагога, но е с големи възможности, защото може да предостави необходимата информация за обучението“, разказа проф. Роман Захариев от института.

AnRI 2 не е хуманоиден робот и не прилича на истински човек. Вместо глава има монитор, на който може да се изписва информация или да се показва изображение. Освен това върху него има разположени сензори, с които той картографира заобикалящия го свят, което му позволява безпроблемно придвижване в пространството. Експерименталният робот вече е изпробван в дневен център за обслужване на деца със специфични потребности в Сандански и е постигнал добри резултати.

Подобен на него е AnRI 1, но предназначението му е друго, защото той е т. нар. сервизен робот. Задачата му е да подпомага хората в ежедневните им дейности. AnRI 1 може да включва и изключва различни аудио или видео системи в дома ви, да ви донесе бутилка минерална вода или книга. Може дори да ви напомни да си пиете лекарствата в предварително зададен момент, а ако не го направите – да информира вашите близки за това.

В разработките си учените от Института по роботика съзнателно избягват хуманоидния вид на своите роботи. Причината – ако роботът има човешки вид, той може по-лесно да предизвика страх. Това явление се наблюдава в още по-голяма степен при децата. Ето защо е по-добре той да прилича на играчка, отколкото да наподобява жив човек. /БГНЕС