С 10% ежегодно ще се вдигат заплатите в градския транспорт в София

Тригодишна програма, по която ежегодно да бъдат увеличавани възнагражденията на работниците с по десет процента, ще бъде подписана между Столичната община и синдикатите. Това обяви кметът Йорданка Фандъкова след среща между нея, синдикати и директорите на четирите дружества в столичния градски транспорт. Кметът лично стана гарант Програмата да се изпълнява, и обеща да я даде за гласуване на Столичния общински съвет на предстоящото заседание, предаде репортер на БГНЕС.

Ако общинските съветници я приемат, тя ще започне да се изпълнява от 2020 г., като увеличението на възнагражденията ще засяга всички служители в четирите общински транспортни дружества. Градоначалникът припомни, че само през тази година заплатите на служителите в сектора са увеличени с 20%, и каза, че в автотранспорта вече се наблюдава положителна тенденция за назначаване на нови водачи.

„Все още има недостиг на шофьори, но тенденцията е видима. При напуснали 42-ма шофьори имаме 97 нови. Това е един резултат, който ни дава перспектива. В същото време продължава безплатното обучението на нови водачи, които се радват на добър интерес“, каза кметът и добави, че все още липсват над 200 водачи в транспортните дружества. Тя посочи още, че съотношението между напуснали и назначени в Столичния електротранспорт е поравно.

Фандъкова поясни, че по отношение на придобиването на D категория съществува и законова пречка. Към момента е необходимо да се държат два изпита, за да се изкара тази категория. Затова те вече са предложили да се направи промяна и да бъде възможно директно да се придобива D категория. Стана ясно още, че в резултат на преговорите са преодолени различията в основните заплати между авто и електротранспорта и те вече са еднакви.

Директорът на Столичния автотранспорт Слав Монов поясни, че от началото на 2019-та брутната заплата на водачите нараства постепенно и през април и май тя е около 2300 лв., което чисто е около 1800-1900 лв., а механиците получават 1300 лв.

„В тези суми се включват абсолютно всички добавки като бонуси, храна и положен извънреден труд. За два месеца сме увеличили с 55 броя водачите в автотранспортна. Проблемът с извънредния труд все още не е решен напълно, но работим усилено по тази тема“, заяви Монов и добави, че очаква до края на годината недостигът на водачи в автотранспорта да бъде напълно преодолян. Той подчерта, че има интерес и по отношение на възможността шофьори от провинцията да живеят в общежития, като това в „Дружба“ ще бъде възстановено.

Президентът на КНСБ Пламен Димитров посочи, че по време на разговорите с кмета и директорите на транспортните дружества е била постигната и договорка до края на следващата година в авто и електротранспорта да бъде преустановено полагането на извънреден труд извън законоустановения.

Синдикатите и кметът не успяха да постигнат съгласие единствено по отношение на нощния градски транспорт, който според синдикалните лидери е нерентабилен и води до извънреден труд над регламентирания в Кодекса на труда. Те предложиха той да се поеме от частен оператор.

„Ние нямаме промяна в нашата политика по отношение на нощния градски транспорт. Обсъждахме темата със синдикатите, но там не постигнахме съгласие до този момент“, заяви кметът и добави, че предстоят да се направят анализи, които ще покажат има ли нужда от него или не, или е необходимо той да се преструктурира.

От своя страна президентът на КНСБ Пламен Димитров каза, че не е против нощния транспорт в София, но всички трябва да си дадат сметка дали са готови да плащат за такава услуга, която генерира загуба от 1 200 000 лв. откакто е пусната, и която се използва от 20 души.

От общината посочиха още, че в последните няколко месеца са били пуснати 170 нови автобуса, а до края на тази година ще бъдат пуснати първите 8 км. от третата линия на метрото, както и че до септември се очаква да пристигнат 13 нови трамвая и 15 нови електробуса./БГНЕС