С нов механизъм в туризма привличаме поне 300 хил. нови туристи

Между 200 000 – 300 000 повече чуждестранни туристи очакваме да привлечем с помощта на механизма за насърчаване на организирания туризъм чрез маркетингови активности. Тези очаквания обяви по време на представянето на механизма министърът на туризма Николина Ангелкова, предаде репортер на БГНЕС.

Заложените за това средства са в размер на 15 млн. лв. и са планирани в централния бюджет. Ангелкова уточни, че тези средства са допълнителни от предвидения за тази година бюджет за реклама на туризма ни, който за тази година е в размер на 10 млн. лв. За сравнение, през миналата година заложената сума е била 6,5 млн. лв.

„Това е благодарение на премиера и министър Горанов, защото иначе няма как да имаме добри резултати“, коментира тя и поясни, че пилотно механизмът ще работи само за периода от 1 май до 31 октомври 2020 г. като при постигане на резултатите, той ще обхване и зимния сезон, а в последствие ще работи и целогодишно.

Министърът на туризма изнесе данни от анализи, които са направили.

„Анализите показват, че особено за летния ни туризъм важно е пристигането на туристи чрез туроператори, които реализират повече приходи. За сравнение от 2015 г. досега туристите, които пристигат организиран чрез туроператори като процент на някои пазари, са намалели двойно. Това показва колко важен и навременен е този механизъм“, обясни министърът.

По думите й процедурата е направена изключително прозрачно и в синхрон с европейските правила. Ангелкова е убедена, че средствата ще бъдат разходвани ефективно, тъй като ще бъдат изплащани на база на реални постижения и ако има ръст на броя на туристите.

„Процедурата е разделена на четири лота за четири основни пазара, защото е важно да имаме фокус и да измерим резултата. Първият основен пазар е Германия, той е с бюджет 5 милиона лева без ДДС, вторият основен пазар е Великобритания – 2,5 милиона без ДДС, Вишеградската четворка – 3 750 000 лева без ДДС и след това е пазар Русия с 1 250 000 лева, общо 15 милиона лева.

Ангелкова дебело подчерта, че средствата ще се разходват само при постигнати резултати и обясни, че всяка туристическа агенция или туроператор може да участва по механизма, като най-важното е постигането на резултат.

„Процедурата е ориентирана към резултата. Ще се плаща само при достигане на предварително заявения брой туристи, които ще посетят нашата страна и които са отседнали в регистрираните места за настаняване“, обясни Ангелкова и уточни, че 15% от средствата ще бъдат изплащани на туроператорите при подписване на договора, а останалите 85% при доказан резултат.

Министърът припомни, че миналата година, в периода от 1 юни до 30 септември 2019 г., страната ни е била посетена от над 5,4 млн. чуждестранни туристи от общо 8.8 млн. за 11 месеца на годината.

Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Сдружение Национален борд по туризъм, изрази задоволство от предприетата втората стратегическа стъпка в подкрепа на родния туризъм след създаването на самостоятелното министерство.

От своя страна изпълнителният директор на „Албена“ АД Красимир Станев каза, че записванията през тази година вървят както обичайно. „Убеден съм, че с този ход, който започна г-н Борисов миналата година и се изпълнява от Министерството на туризма, ефектът ще бъде изключително положителен в края на годината. Предвиждам, че с най-малко 10% ще бъде вдигнат туристопотокът за лятото в края на 2020 г. Основната причина ще бъде тази финансова инжекция, която за България означава много и се прави за първи път“, заяви Станев.

Зам.-председателят на Асоциация на индустриалния капитал Добрин Иванов поздрави министерството и правителството за инициативата и припомни, че при изготвянето на държавния бюджет те са настоявали средствата за национална туристическа реклама да бъде удвоен, но това не е било прието.

„Българският туризъм работи в един силно конкурентен пазар и туристическият бизнес се опитва да се конкурира с Гърция, Турция и другите Средиземноморски дестинации чрез ежегодно повишаване на качеството и инвестиции. Това обаче не е достатъчно, защото българският туристически бизнес не се конкурира при равни условия“, подчерта Иванов. По думите му заделените допълнителни средства не са достатъчни, но са стъпка в правилната посока.

Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и спа туризъм, коментира предстоящия протест на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, които настояват пакет от мерки за борба със сивия сектор, както и намаляване на ДДС-то им на 5%.

„Ние сме изпратили писмо до премиера Борисов с основния проблем, който стои пред нас, а именно това е Наредба 18. Тази Наредба не засяга само туристическия бранш, а целия български бизнес. Проучили сме внимателно моделите, които се прилагат в Хърватска, Норвегия и Словакия. Наредба 18 в тези държави е много по-съкратен вид, изчистена и не създава хаос“, заяви тя и обяви, че въпросът най-вероятно трябва да бъде решен от премиера.

Секторът иска отлагане на влизането в сила на Наредбата с 5 години като през това време да бъдат преразгледани всички текстове в нея. „Има международни компании със софтуер, които трябва да пренастроят данните си и това не става от днес за утре, а планирано с години напред“, обясни тя и заяви, че не желаят темата да се политизира. /БГНЕС