Съдът на ЕС нанесе удар на Meta по дело за данни в Германия

На Facebook, Instagram и WhatsApp може да им се наложи да преразгледат начина, по който събират данните на потребителите в Европа, след като във вторник висшият съд на ЕС се произнесе срещу компанията майка Meta.

Съдът на Европейския съюз (СЕС) се произнесе в полза на германския антикартелен орган, който твърдеше, че може да взема предвид въпросите за неприкосновеността на личните данни при разглеждането на антитръстови дела.

Един от ключовите въпроси по делото беше способността на Meta да свързва данни между различни платформи, което ѝ позволява да насочва рекламите към потребителите - основният начин, по който печели пари.

Германският надзорен орган забрани на Meta да смесва лични данни, събрани във Facebook, с данни, събрани от Instagram или WhatsApp, с аргумента, че това е равносилно на злоупотреба с господстващото ѝ положение на пазара в Германия.

Европейският съд заяви, че картелните служби са в правото си да провеждат разследвания, съгласно регламента на ЕС за защита на данните (GDPR).

"Решението ще има далечни последици за бизнес моделите, използвани в икономиката на данните", написа в Туитър Андреас Мундт, ръководител на антикартелния орган.

Повтаряйки много предишни решения срещу Meta и други големи технологични фирми, съдът постанови, че американската компания трябва да поиска разрешение за събиране на големи количества лични данни, като отхвърли различни заобиколни решения, които Meta беше предложила.

В резултат на това Meta вероятно ще трябва да намери друг метод за събиране на данни в Европа.

"Оценяваме решението на съда и своевременно ще предоставим повече информация", заяви говорител на компанията Meta пред АФП.

Групата за защита на личните данни noyb приветства решението, като заяви, че то още веднъж изяснява, че Meta не може да заобиколи GDPR.

"Това ще означава, че Meta трябва да търси подходящо съгласие и не може да използва господстващото си положение, за да принуждава хората да се съгласяват с неща, които не искат", заяви Макс Шремс от групата.

Решението може да застраши и други големи платформи като Google, която има подобен рекламно-технологичен бизнес модел. /БГНЕС