Сградата "Златен Век" получи широка подкрепа от младото поколение на София

Битката между очакванията на младото поколение и статуквото ще бъде от съществено значение за предстоящите избори.

Последните 30 години на прехода са белязани с борбата между миналото и изграждането на една нова България.

Страната ни беше разкъсана с ежемесечни скандали във всички сфери на нашия социален и икономически живот. И по стар български обичай всеки у нас е специалист по всичко: политика, футбол, икономика, земеделие, спорт, бизнес, енергетика, архитектура и какво ли още не.

Всевъзможни самопризвани „специалисти“ и „калинки“ се надпреварват да излязат в публичното пространство, яхайки изкуствено създадени скандали, за да дават своите мнения, най-вече постфактум, и извън установените за това процедури.

Един такъв пример е и изкуствено раздуханият скандал с политически цели около сградата „Златен Век“. Самопризвани организации се опитаха да ни убедят, крещейки по медиите, че жителите и гражданите не харесват сградата „Златен Век“.

Няма съмнение, че съвременното общество е построено на основата на различни предпочитания и мнения, и няма универсален продукт, в която и да е област, който да удовлетвори желанията на всички. Тоест, винаги ще има някой, който да не харесва нещо.

Но в този случай реалността показва, че този някой е една малка част от общественото мнение и де факто сградата „Златен Век“ има широката поддръжка на младото поколение в София.

Като едно съвременно общество, и в нашето се забелязва все по-голям ръст на алтернативните социални платформи като форум за комуникация. Там все по-ясно се показва и експонира мнението на бъдещото поколение върху политическия живот у нас. При проведено проучване сред младите хора в социалните мрежи, резултатите показаха фрапиращо разминаване между нагласите на младите и вменените на обществото нагласи.

2 437 млади хора спонтанно изказаха своето мнение в социалните мрежи и резултатът е очевиден и категоричен: 69% напълно харесват и подкрепят проекта „Златен Век“. Но по-важното е, че подкрепата на младото поколение е още един сигнал за задаващите се социални промени в общество ни. Това няма нищо общо с активно тиражираната информация в медиите, че гражданите не искат такава сграда в София. Всъщност голяма част от младите хора искат столицата ни да се развива според всички световни архитектурни тенденции.

Може би защото те искат за София нещо повече от провинциална естетика, защото оценяват дързостта да се проправят пътеки, включително и нагоре, вместо да се повтаря пътят на другите. А и защото виждат в „Златен Век“ придобивка за София и нейните хора.

„Златен Век“ утвърждава естетиката на 21 век в София. Големият град е комбинация от височини и обеми, в него има място за смели концепции. Днес София е европейска столица, а не окръжен град от 60-те. Европейските столици са динамични, космополитни, амбициозни градове, които растат не само на височина, но и стават все по-изобретателни в естетическите си концепции „по вертикала“. „Златен Век“ е сграда с неповторимо лице и присъствие, които правят средата по-интересна, по-актуална.

Сградата гарантира лично пространство на обитателите, но на върха си ще отдели място за софиянци, гости и туристи. Кой би отказал в София чаша кафе толкова нависоко, сред приятели и зеленина?

И тук се очертава все по-ясно сблъсъкът между новото и старото поколение. Старото поколение е това, което все още си служи с евтини манипулации и създаване на несъществуващи проблеми с цел отвличане на обществения фокус, а младото поколение е това, което е наясно, че иновациите, високите технологии и научни постижения са тези, които превръщат едно общество в цивилизовано.

Битката между младото и старото поколение винаги е присъствала в историята на човечеството, особено когато дойде време за иновации и новото време. И всяка борба срещу бъдещите поколения и развитието е била в крайна сметка загубена кауза.

Екипът, направил това проучване, планира да го публикува отново през Инстаграм и Фейсбук профилите на група от млади хора, които общо имат над десетки, даже стотици хиляди последователи. Това ще е първата крачка да се създаде нова платформа за изказване на общественото мнение, която да обхване повече от стотици хиляди граждани – една амбициозна, но както показват практиките в развитите държави, една напълно постижима задача. Това е един всеобщ тренд на социална изява в алтернативни канали, срещу който статуквото на старата политическа система не може да се бори.

Задаващата се необходимост за борбата срещу статуквото и остарелите тоталитарни методи на политическите партии е все по-видима. Младото поколение, което търси промяна, играе все по-съществена роля в социалния, икономическия и политическия живот на страната ни и няма нищо учудващо в тезата, че именно техните очаквания и нагласи ще бъдат от изключително значение и на предстоящите избори.

Ще се окажат ли предстоящите избори една голяма изненада в тази насока, както това се случи в редица европейски държави? Най-вероятно, да, защото вотът, който ще определи бъдещият политически порядък в България, е гласът на младото поколение. /БГНЕС

-----

Ивайло Кирилов. Проучването е направено от Агенция за проучване на общественото мнение „Етюдите на София“

Категории: