След „черен петък“ следва… „отрезвяваща събота“

„Черният петък“ стана изключително популярен и в България през последните години. Много хора използват намаленията или това, което ни се представя като намаления, за да закупят различни стоки директно или онлайн. Обикновено се дават съвети за това как са купуваме преди самото събитие, но тези съвети по различни причини невинаги се спазват по време на потребителската еуфория. Последиците от необмислените покупки стават ясни след „Черния петък“, когато настъпва съботата на отрезвяването.


„Най-честото оплакване след тази кампания е неразбраното правилно връщане“, заяви пред БГНЕС Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциацията „Активни потребители“.

Той подчерта, че това е едно „много силно право по закон“ да върнем продукт, придобит от интернет-търговец или от търговски обект в 14-дневен срок.


„Много хора не познават добре това свое право и смятат, че то е валидно и в класическия магазин, само че във физическия магазин нямаме такова гарантирано законово правило. Има търговци, които имат подобна политика, но това е въпрос на тяхна воля“, обръща внимание експертът. По тази причина той съветва всички потребители да проверяват когато пазаруват по традиционния начин и дали търговецът поддържа подобна политика и какви са условията за връщане. „Едва тогава да си даваме парите със съзнание, че има такова право на връщане“, обясни Николов.


По отношение на хората, които пазаруват по интернет, той препоръчва да познават спецификите на това право на връщане на покупката. „Те включват на първо място разбирането, че разходите по връщането са за сметка на потребителя. Много хора бъркат и си мислят, че едва ли не търговецът трябва да дойде вкъщи и да вземе стоката обратно. Също така много хора се бъркат като мислят, че като изпратят изявление за упражняване на правото на връщане – пишете имейл, в който казвате, че се отказвате от стоката – първо трябва да си получат парите и след това да върнат стоката. Това не е така. Стъпка 1 – уведомяваме търговеца. Стъпка 2 – връщаме стоката. Стъпка 3 – получаваме си парите по начина, по който сме платили ние“, заяви Николов.

Той посочи, че при третата стъпка се наблюдава другата най-честа конфликтна точка. „Вие плащане на ръка на куриера, когато купувате стоката. След това търговецът ви казва дайте банкова сметка, за да ви върна парите. Не, не сме длъжни да даваме банкова сметка. Ако държим да си получим парите кеш, търговецът трябва да ни ги изпрати кеш“, заяви изпълнителният директор на Асоциация „Активни потребители“.

Николов също така съветва да не се взираме толкова в процентите намаление, а да се гледа абсолютната стойност на това, което ни се предлага, защото всеки от нас има някакво изградено разбиране за справедлива цена. „Трудно някой може да ви убеди, че ще направите суперсделки, ако си купите чорапи за 20 лева, които са намалени на 50%, защото са били 40 лева. Какво ще си помислите, много ли е изгодно това? Златна нишка ли има в тези чорапи. В крайна сметка колкото по-малко гледаме процентите и толкова повече абсолютната стойност и я сравняваме с алтернативните оферти, толкова по-сполучливи ще са нашите покупки. Големият проблем е много хора са остават на импулса, излизат на „черен петък“ и си казват не знам от какво имам нужда, но ще отида да разгледам и ако има нещо много намалено, ще си го купи. Обикновено това е рецептата за неудачна покупка“, заяви Богомил Николов. /БГНЕС

Тагове: