Спешна помощ: Цялата система е претоварена

Цялата система е претоварена, включително и болниците. Това заяви на брифинг рано тази сутрин говорителят на Спешна помощ Катя Сунгарска, предаде репортер на БГНЕС.
Между 470 – 500 са повикванията за 12-часово дежурство към спешните медици. От тях 50 са пациентите с COVID-19, които се преглеждат и оставят в дома. Между 30 – 40 са пациентите, които се преглеждат и хоспитализират, съобщиха от Спешната помощ.

За 7 дни са получени 1482 COVID-сигнала, от тях тези за деца са 129. Вирусът се подмладява, заяви още Катя Сунгарска.
Сунгарска отправи апел към гражданите: Моля, пощадете всички, които работят в здравната системата. Спазвайте мерките. Не може да се справим с такъв наплив.

Освен множеството повиквания, обаждания от второстепенно значение също натоварват системата. Доста пациенти се обаждат по телефона с въпроси за тяхното състояние. Или пък такива, които са с поставена ваксина да задават въпроси. Диспечърите приемат по 100 такива обаждания по телефона, съобщиха от Спешна помощ и призоваха хората да търсят личните си лекари за консултация, а да не задържат диспечърите, които отговарят на телефона за спешни повиквания.


От думите на Сунгарска стана ясно, че броят на екипите на дежурство е между 25 и 35, но въпреки това не достигат в настоящата ситуация. Тя коментира, че дефицитът в Бърза помощ е наличен и само за една година са изгубили 9 колеги, както и заразени. Говорителят коментира, че пациенти продължават да прикриват част от симптомите и твърдят, че имат сърдечен проблем, а на място се оказва, че са с температура и кашлица. Сунгарска призна, че има и случаи, в които се налага линейката да обикаля лечебни заведения докато се намери свободно легло.
„Случва се от една до втора болница да се отиде, максимум до трета на този етап. Молим се да не се случва друго, което вече сме го гледали“, заяви говорителят на ЦСМП-София.
От отговор на въпрос на БГНЕС стана ясно, че заради огромния брой сигнали спешните медици от дневната смяна вчера не са успели да обслужат 110 адреса и те са били оставени на нощната. „Вече и на нощните смени, които по принцип са малко по-леки при нас, натискът стана огромен“, подчерта тя.

Сунгарска не мога да каже с колко средно заксъснява пристигането на линейката, но увери, че полагат усилия това да се отзовават бързо и навреме, колкото силите им позволяват и сигналите се определят по три кода според спешността на състоянието на пациента – червен, жълт и зелен. Всеки един от тях регламентира различно време за пристигането на спешните медици. /БГНЕС