Цариградско шосе: От римската Виа Милитарис до протести, ремонти и задръствания

Най-дългият и емблематичен булевард в столицата е "Цариградско шосе". В едни далечни времена той е бил част от древния римски път Виа Милитарис, построен от римляните.

Той е свързвал Белград, Ниш, София, Пловдив, Одрин с Виа Игнация до Константинопол. Сред българите той е известен като Цариградски път, или друм именно защото свързва София с Цариград, както често са наричали българите от Възраждането Истанбул, предаде репортер на БГНЕС.

По времето на комунизма в България булевардът носи името "Владимир Ленин", но след демократичните промени то е сменено.

В днешно време булевардът е място за обичайните сутрешни и вечерни задръствания.

Бул. "Цариградско шосе" често е затварян заради различни протести през годините. Най-мащабният от тях беше през лятото на 2020 г., когато в участъка в района на "Орлов мост" бяха разположени палатки на протестиращите срещу правителството на Бойко Борисов, по време на чието управление булевардът е многократно ремонтиран.

Именно с ремонтите си бул. "Цариградско шосе" попада в новинарските емисии и публичното пространство.

Спомняме си, че през август 2017 г. бе пуснато движението по бул. "Цариградско шосе" при "Орлов мост" в посока Ректората, а ремонтните дейности се преместиха в платното към Плиска. През 2017 г. беше извършено цялостно фрезоване, поставяне на стоманена мрежа за допълнително заздравяване на настилката и положен основният слой асфалт и на износващия пласт асфалт. През 2020 г. продължиха строителните дейности на Софийски околовръстен път в участъка от пътен възел "Цариградско шосе" до пътен възел "Младост", като общата стойност на проекта възлизаше на 143 млн. лв. През 2020 г. за облекчаване на трафика и по-голяма безопасност бяха монтирани ограничители на пътния възел на бул. "Цариградско шосе" и бул. "Ал. Малинов" в зоните, забранени за движение. Целта беше да се избегне образуването на тапи и засичане на автомобилите. И до днес булевардът остава най-емблематичният път в София. /БГНЕС