„Много хора не са виждали това, което сме изнесли. Имаме всякакви видове рамки с различни видове очни части, имаме различни видове лещи, с различна сила и различни диоптри. Имаме уред, който оцветява лещите в различни цветове, дори преливаме такива цветове, имаме уред, който почиства стъкла и такъв, който измерва силата на лещите. Имаме и уред, който може да нагласи рамка спрямо човешката глава, което също е голям плюс“, разказва дванадесетокласничката и подчертава, че доста хора не знаят дори как се правят очила и именно това е тяхната цел – да разкрият как се случва това.
Сред участниците е и Асен Матеев, който твърди, че едно от сто деца има такива възможности, с които те са готови космонавти.
„За да не пропиляваме този шанс, аз се насочих към създаването на такива дейности, които да дадат възможност децата да се изявяват в тази посока. Това е една потребност от такова мислене и такова развитие на науката. Тук демонстрираме реално създадени проекти на деца, включили се в международния ни конкурс“, казва той и посочва, че сред експонатите са роботите на 5-то вечерно училище „Пеньо Пенев“, макет на 35 СЕУ, както и ръцете, които държат планетата, проект на ученичката Ива Иванова, която с него е предизвикала огромен интерес.
Любомир Драганов, който също е на фестивала мечтае да изобрети робот, с който да се проучват условията за живот на други планети и да няма фактор, който да ги възпрепятства. В събитието той се представя с осемкрак паяк, който освен, че върви напред и назад, може да заобикаля обекти, а с него могат да се пренасят различни неща. Ученикът от Разград споделя, че от 10 годишен е увлечен по лего роботиката, а впоследствие вече открил и програмирането.
„С годините разбрах, че роботиката не е просто занимание, правиш си собствени правила. Също така учиш физика, математика, английски, което ти помага и в училище“, посочва той.
Попитан дали роботите могат да изместят хората, 16 годишният ученик, казва, че е възможно да се правят такива експерименти, но има предчувствие, че това няма да свърши добре.
„Ако човек стане безсмъртен ще ни трябват други планети, други места за живот“, смята десетокласникът и добавя, че роботът не може да чувства и да мисли сам, без човек да го програмира, но в същото време един робот може да вдига доста тежки неща, за разлика от човека./БГНЕС