Технологични гиганти ограничават наемането на служители

От колоса в електронната търговия Amazon до звездата в социалните мрежи Facebook - американските технологични компании, които някога се разрастваха безспирно, ограничиха наемането на служители, за да издържат на бурните времена.

Интернет гигантите, които преживяха бум на бизнеса по време на пандемията, понесоха удари от инфлацията, войната, проблемите с доставките и връщането на хората към начина на живот отпреди ковид.

Затягането на коланите беше често срещана тема, когато големите технологични компании съобщаваха за печалбите си от първите три месеца на тази година.

Meta заяви пред анализатори, че целите за наемане на служители се коригират, тъй като продължава да гледа към светлото бъдеще.

"Редовно преоценяваме нашия набор от таланти в съответствие с нуждите на бизнеса ни и в светлината на насоките за разходите, дадени за този период на печалби, и, съответно, забавяме растежа му", заяви говорител на Meta пред АФП.

"Въпреки това ще продължим да увеличаваме работната си сила, за да гарантираме, че се фокусираме върху дългосрочното въздействие".

Базираният в Сиатъл Amazon - вторият по големина работодател в САЩ, разкри, че редиците му са прекалено раздути, след като завърши миналата година с повече от два пъти повече работници, отколкото през 2019 г.

Тъй като през първото тримесечие на тази година разпространението на варианта Omicron на Covid-19 се забави и работниците се върнаха от отпуск, Amazon "бързо премина от недостиг на персонал към излишък", заяви пред анализатори главният финансов директор Брайън Олшавски.

Twitter потвърди, че категорично е преустановил наемането на служители и дори е показал вратата на няколко висши ръководители, тъй като е изправен пред поглъщане от страна на Илон Мъск - най-богатия човек на планетата.

Мъск изпрати в петък смесени послания относно предложеното от него придобиване на Twitter.

Рано сутринта той заяви, че поглъщането на стойност 44 млрд. долара е "временно спряно" в очакване на въпроси относно оценките на компанията за социални медии за броя на фалшивите акаунти или "ботове".

Два часа по-късно непредсказуемият главен изпълнителен директор на Tesla написа в Twitter, че "все още е ангажиран с придобиването".

"Точно сега нашата индустрия се намира в много трудна макросреда", заяви в петък в туитър главният изпълнителен директор на Twitter Параг Агравал.

"Няма да използвам сделката като извинение, за да избегна вземането на важни решения за здравето на компанията, нито пък някой лидер в Twitter."

Главният изпълнителен директор на пионера в областта на споделените пътувания „Uber“ Дара Хосровшахи заяви, че "наемането на служители ще се третира като привилегия", според имейл до служителите, видян от CNBC.

Въпреки че големите технологични играчи избягват уволнения, свързани с бюджета, такъв не е случаят с платформата за търговия с акции Robinhood или Cameo - приложение, което продава персонализирани видео послания от известни личности.

През април Robinhood заяви, че ще съкрати близо 350 позиции, което представлява около 9% от работната сила. Cameo наскоро прекрати договорите на 80 служители, според новинарския уебсайт The Information.

Причини за съкращенията

Причините за ограничаването, замразяването или съкращаването на персонала са различни.

Meta например отдаде част от вината на промяна, направена от Apple в софтуера на популярните ѝ мобилни устройства, която възпрепятства събирането на данни за потребителите с цел по-ефективно насочване на рекламите.

Междувременно Uber съобщи, че е претърпял голяма загуба през първите три месеца на годината, въпреки възстановяването на бизнеса със споделени пътувания.

Загубата почти изцяло се дължи на преоценката на дяловете в Grab и Didi в Азия и базираната в САЩ фирма за автономно шофиране Aurora, се казва в отчета за приходите.

Общ фактор за много интернет фирми обаче е, че бързото наемане на служители, извършено по време на пандемията, е довело до наднормен брой служители в по-слаби времена.

"Много технологични компании задоволяваха това търсене със забележителен ръст на цифровите услуги като през последните две години набираха персонал и увеличаваха забележимо бизнеса си ", каза Тери Крамер, асистент в бизнес училището на Калифорнийския университет.

"Разумна част от това, което наблюдаваме сега, според мен е нормалната зрялост на възприемането на технологиите - когато компаниите не могат/не трябва да продължават да растат със същите темпове."

Друг фактор, който има голяма тежест, е инфлацията, която повиши разходите като цяло и затегна потребителските бюджети.

Централната банка на САЩ непрекъснато повишава лихвените проценти през тази година, което оскъпява заемите за компаниите.

На Уолстрийт индексът S&P 500, включващ акциите на технологичния сектор, е спаднал с повече от 22% от началото на годината, а технологичният Nasdaq е спаднал с малко повече.

Анализаторът на Wedbush Даниел Айвс посъветва инвеститорите да не се страхуват от повторение на епичния Dot-com срив от края на 90-те години.

"Това не е Dot-com Bubble 2.0", каза Айвс в бележка до инвеститорите.

"Това е масивна свръхкорекция в среда на по-високи лихвени проценти, която ще доведе до раздвоена технологична лента с ясно изразени "имащи" и "нямащи". /БГНЕС