Емил Нешев, директор на Планинската спасителна служба към БЧК
„Не съм на 100% наясно защо не се случват нещата в България, така както е по света. Опити за хеликоптерна медицина имаше единствено благодарение на една частна компания, която оперираше с подходящо оборудвани машини. За съжаление, обаче, не срещна подкрепа от държавата, за да може да реагира на всякакъв вид пътни инциденти. Половината от дейността на фирмата беше с планински инциденти по наша заявка. Работихме страхотно, на година имахме между 6-8 успешни случая. Основно обаче става дума за пари. Когато една фирма е закупила хеликоптери, тя очаква някаква рентабилност. Ако тази дейност не носи приходи – най-нормално е да кажат „ние бяхме дотук“, обясни Нешев проблема.
Според него практиката с военните хеликоптери е много трудна. „Беше доста трудна комуникацията. За да стигнеш до хората, които решават, подписват и задействат цялата бюрократична машина отне на практика повече от един час – от постъпването на сигнала до момента, в който спряхме искането за хеликоптер поради напредналото време. Въпреки огромното желание на хората, с които говорих в МВР, МО, един час е прекалено много. Нямаше кога да се отиде до мястото и да се върне. На практика сме далече от световната практика за златния час, за да спасим човешки живот”, заяви Нешев.
Директорът на ПСС коментира и нашумелия в обществото дебат как за един обикновен гражданин не се осигурява хеликоптер, а за инцидент край Хитрино, при който катастрофира с автомобил на НСО председателят на парламента Цвета Караянчева – може.