Turkish Airlines ще се превърне до края на 2022 г. в шестата най-ценна марка авиопревозвач

Националният превозвач Turkish Airlines очаква да се превърне в шестата най-ценна авиокомпания в света преди началото на 2023 г., заяви пред Анадолската агенция председателят на управителния съвет и изпълнителния комитет на авиокомпанията.

С пазарна стойност от над 10 млрд. евро (10,6 млрд. долара) националният превозвач е десетата най-ценна авиомарката в света, каза Ахмет Болат.

Този успех е доказателство за двуцифрения му растеж през почти последните две десетилетия, с изключение на 2016 г. и 2020 г., каза той.

Болат заяви, че откриването на летище Истанбул през 2018 г. също е подкрепило растежа и силата на компанията, тъй като е решило проблема с недостига на капацитет.

"Летище Истанбул има капацитет за над 120 излитания и кацания на час. Новото летище беше задължително условие за нашия растеж", отбеляза той.

Играч от световна класа

Той добави, че инвеститорите са доволни да видят ясния интерес на правителството да превърне турския сектор на въздушния транспорт в играч от световна класа, в резултат на което са закупили повече акции на Turkish Airlines.

"Пътниците също така предпочитат да летят с нас поради оперативните проблеми, с които се сблъскват европейските авиокомпании, и това допринася за нашата рентабилност", каза Болат.

До края на тази година авиокомпанията има за цел да превози над 72 милиона пътници и над 88 милиона през следващата година, подчерта той.

Според последните данни на платформата за публично оповестяване на Турция, авиокомпанията е посрещнали 66,3 млн. пътници през периода януари-ноември, което е с 3,7% по-малко в сравнение със същия период на предпандемичната 2019 г.

Компанията обяви нетни приходи в размер на 2,25 млрд. долара през първите три тримесечия на тази година, което е петкратно увеличение в сравнение със същия период на 2019 г.

"Това е най-голямата цифра в историята на Turkish Airlines и на европейската авиация, благодарение на стратегиите, които приложихме по време на пандемията", заяви Болат.

"Бяхме предвидили бум в търсенето на пътувания след пандемията и затова определихме плановете си в съответствие с това, като например запазване на работната сила", обясни той.

"Това ни осигури голямо предимство, когато ограниченията за пътуване бяха отменени", добави той, като заяви, че повечето други европейски авиокомпании са били изненадани.

Магнит за туристи

С началото на летния сезон през юни нарастващият международен въздушен трафик към и от европейските страни предизвика криза на много летища, където персоналът беше намален заради COVID-19, а служителите стачкуваха.

Болат подчерта, че Turkish Airlines е отбелязала ръст в броя на пътниците както от точка до точка, така и на трансферните пътници, особено по маршрутите на дълги разстояния.

"Ръстът в броя на пътниците ни се дължи и на увеличаването на броя на пристигащите в Турция туристи ", подчерта той.

Според данни на Министерството на културата и туризма, публикувани миналата седмица, броят на чуждестранните туристи, посетили Турция в периода януари-ноември, е нараснал с 84,8% на годишна база до 42,2 млн. души.

Когато към тях се прибавят и турските граждани, живеещи в чужбина, броят им за 11-те месеца нараства до 47,6 милиона, сочат данните на министерството.

"За следващата година сме си поставили за цел да увеличим капацитета със 17-20%", каза Болат.

Стотици дестинации, голям автопарк

Turkish Airlines разполага с флот от над 390 самолета и се стреми да достигне 427 до края на 2023 г.

"Очакваме доставката на 400-ия ни самолет в средата на февруари. Проблемите със самолетите Boeing 787 във фабриката са преодолени. Първият ни самолет ще пристигне в края на този месец", каза Болат.

В момента компанията лети до 342 дестинации в 129 държави, включително и до Турция, като целта за следващата година е 346.

През следващата година авиокомпанията ще добави към своята мрежа от полети големите американски градове Денвър и Детройт, както и Палермо, Италия, и Катовице, Полша, като освен това ще увеличи честотата на полетите в настоящите мрежи.

Болат добави, че Turkish Airlines има за цел да стартира директни полети до Австралия, а не да лети със споделени полети.

"Искаме да пренесем нашия флаг в Сидни и Мелбърн през следващата година", каза той.

Болат отбеляза също, че компанията ще наеме повече от 1100 пилоти и 2000 души кабинен персонал.

"Очакваме увеличаване на търсенето на пилоти. Затова ще увеличим капацитета на нашата летателна академия с 50%, за да обучаваме по 300 пилоти годишно".

По отношение на дейността на AnadoluJet, марка на Turkish Airlines, Болат заяви, че те се стремят към почти 50% увеличение на честотата на полетите до март следващата година благодарение на голямото търсене на вътрешни линии.

"AnadoluJet ще бъде известна и като нискотарифна авиокомпания, предлагаща международни полети", каза той.

Болат заяви, че инвестициите на Turkish Airlines през 2022 г. възлизат на 2,8 млрд. долара, предимно за закупуване на самолети и двигатели.

"Заделихме 3,8 млрд. долара за инвестиции през 2023 г.", добави той. /БГНЕС

Истанбул / Турция