Тя мечтае да направи визията на роботите по-приятна за човешкото око.
„Аз съм се насочила към уеб дизайна, отколкото към това да сглобявам роботи. Гледам също така дадените неща отвън да изглеждат по-приемливи за човешкото око. Да не е просто пластмаса, гума и тенеке. Да е малко по-усъвършенствано“, посочва недостатъците на умните машини Николова и добавя, че проблемът в сегашните прахосмукачки е малкият резервоар, както и че не са достатъчно ниски, за да влизат на труднодостъпни места. Според момичето е необходимо роботът да смалява допълнително засмукания от пода отпадък, за да събира повече отпадъци.
Преподавателят по „Схемотехника“ и ръководител на клуба по роботика инж. Иван Иванов, обяснява, че тази възможност в училището се развива от три години в рамките на Индустрия 4.0.
„Около 35-40 ученици от 8-12 клас са записани в клуба. Всеки ученик прави различни неща и всяко дете допринася със своите знания и умения“, казва преподавателят.
Той добавя още, че участват в различни състезания, сред които в международното изложение на Робо Лигата, Националният конкурс „Младежко творчество“ в Горна Оряховица, както и в състезания между училищата.
„Освен представените досега роботи, имаме 3 D роботи, които са за самостоятелно ориентиране в обстановка и влизане и излизане от лабиринт. Имаме работа с много програмиране, нова програмна среда на стария робот „Робко 1“, които е от 80-тегодини. Вече може да го управляваме чрез таблет, телефон, локална мрежа и интернет. Работим по отношение и на умните къщи – управление на температура, осветление, присъствие. Изграждането на фотоволтаични системи също са част от целите ни. В момента за всичко това осигуряваме програми“, разкрива мащабите на заниманията на учениците и добавя, че изграждат и оранжерия за отглеждане на краставици.
Попитан къде се намира страната ни по отношение на роботиката в света, Иванов казва, че има какво да научим от света, отнасящ се за материалната база.
„Като идеи и програмни продукти се позиционираме добре. Най-трудната част е материалната част и времето, което децата могат да отделят за това занимание“, добави още учителят. /БГНЕС