Жп трасето, част от Паневропейски транспортен коридор 8, е с обща дължина около 500 км, а вече са изградени около 150 км от него. От Българска страна трябва да се направя 101 км жп път по направление Радомир – Гюешево, който е сложен за изпълнение заради многото тунели и виадукти.
Българският генералният директор на НКЖИ, заедно с генералния директор на „Македонски железници“ Хари Локвенец и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на „Албански железници“ подписаха днес споразумението за тристранно сътрудничество за железопътната връзка, както и обсъдиха проектните готовности на всяка една от страните.
На въпрос на БГНЕС за това какво на практика ще последва от споразумението, тъй като за коридор 8 се говори от дълги години, но реално не е свършено много, инж. Папукчийски увери, че през 2027 г. трябва да бъде готова жп връзката София – Скопие, а до 2030 г. ще можем да ходим на Адриатическо море с влак до Дуръс.
Днешната инициатива е своеобразно продължение на срещата на върха „Три морета“, идва от българска страна и на нея бяха представени стратегиите на трите компании за осъществяването на „Паневропейски транспортен коридор 8”. Споразумението предвижда обща междуведомствена група между трите администрации, която да подготви всички технически спецификации, които да отговарят на изискванията за оперативна съвместимост.
„Говорим за паневропейски коридор, който е необходимо да отговаря на всички изисквания, за да може да бъде използван от всички европейски оператори на железопътната инфраструктура. След либерализацията на пазара в България имаме 12, а при либерализацията на пазарите в РС Македония и Албания също се очаква да се явят частни превозвачи“, обясни инж. Папукчийски.