„Най-вероятно ще имаме Национална програма, която да бъде насочена към професионалните направления, които се завършват с придобиване на педагогическа квалификация”, обяви той и добави, че министерството ще работи за ефективното въвеждане на компетентностния подход, както и преподавателите да променят методите си на обучение, което ще направи обучението по-ефективно.
„Това ще се опитаме да го направим със средствата, които имаме за обновяване на кабинетите. Те са 20 млн. лв. Към тях ще добавим и 4 млн., които са определени за насърчаване на иновациите. Ще имаме средства за модернизация, която обаче е свързана с иновации, води до промяна в методите на обучение и увеличаване на интереса за учене”, заяви Вълчев.
Акцент догодина ще е професионалното образование и припомни, че в последните години са направили преструктуриране на приема, с който се опитват да отговорят на нуждите на пазара на труда.
„3 млн. лв. са предвидени за ремонт на общежития. Те са важни, защото те могат да привлекат деца от повече общини и области. Повечето професионални гимназии имат регионално значение, не само общинско. Разширяваме и правото на транспорт на учениците. Досега беше само до най-близкото училище, което обучава в професионална подготовка. Догодина ще може да не е най-близкото, ако обучава в специалност, която е с очакван бъдещ недостиг на пазара на труда”, обясни министърът и уточни, че за тази дейност ще бъдат отделени с 4 млн. лв. повече.
Вълчев обяви още, че догодина ще разполагат с 40 млн. лв. за Национални програми, но част от тях ще отидат за изплащане на обезщетения за извършени услуги.
„Ще надградим Националната програма за модернизиране на професионалното образование. Сигурно ще включим и неспециализираните училища. Ще надградим и Националната програма за иновации. Много ми се иска да направим програма за насърчаване на добрите училищни политики за взаимодействие с родителите”, съобщи той и добави, че тепърва ще изяснят дали стимулът да е финансов или друг вид.
По думите на министъра данните от проучването, възложено от МОН на Асоциация „Родители”, показва, че две трети от родителите са с нагласата да подкрепят учителите и училищата.
„Фактът е, че има проблеми с дисциплината, агресията. Факт е това, че родители и учители са склонни да се обвиняват взаимно, било то за възпитанието на детето, за взаимодействието. Другото което чухме от доклада, че училищата контактуват с родителите чрез проблеми. Това е реактивната политика, която натоварва с негативни емоции”, коментира той и призова да се заложи на проактивната политика, която е повод за изграждането на позитивна платформа от отношения, върху която да стъпят училищата./БГНЕС