Валентин Стамов: Софийската опера и балет е гордост за България (ВИДЕО)

Сградата на Софийската опера и балет е една от архитектурните перли на столицата. Архитект е възпитаникът на чешката школа инж. арх. Лазар Парашкеванов. Операта ни е сравнявана с Миланската скала още през миналия век, заяви в интервю за БГНЕС общественикът и музикант маестро Валентин Стамов.

Архитект Парашкеванов се заема с проекта през 1947 година. Първоначално задачата е да направи земеделски дом. След година и половина строителство архитектът получава нареждане да препроектира сградата и за софийската опера. Всичко изградено до момента е взривено и започва строителната дейност наново.

Парашкеванов започва да дълбае на много голяма дълбочина между улица "Врабча" и бул. "Дондуков". Достига до там, че намира подземни тунели от времето на антична Сердика, които дотогава никой не е видял.

Българският архитект е добре запознат със законите на акустиката и постиженията на най-добрите театри в света като Ковънт Гарден, Миланската скала и Метрополитен. Проученото практически прилага в градежа на бъдещата опера.

Лазар Парашкеванов прави изключително оригинален и неповторим проект, използвайки високото ниво на улица "Врабча" и ниското на "Дондуков" се получава формата на раковина на няколко нива. Отгоре погледната залата прилича на китара с отвор, където звукът многократно се завърта и облива хората от трети, втори и първи балкон, обясни замисълът Валентин Стамов.

Всички стени на залата са двойни с големи кухини в тях. На много места – и на балконите, и на ложите, са изградени кухи гърнета за постигане на по-осезаем резонанс. Подът на партера и на балконите също е с големи кухини и въздушни пространства.

За облицовка на коридорите и фоайетата е използван най-красивия мрамор, който се намира в България. Всички ламперии и дървени елементи са изработени от най-висококачествените дървесни видове, които се използват от най-големите майстори на музикални инструменти.

Покритието на дървените повърхности е поставено чрез използването на най-подходящите лакове.

Строителството на сградата е продължило 7 години и е завършена през 1954 година. След окончателните строителни работи специална комисия от експерти и музикални дейци изпробва акустиката на оперната зала.

Един от тях е видният диригент и акустик Херман Абендрот. На Парашкеванов обещава да дирижира единствената опера на Л. В. Бетховен „Фиделио”. Спектакълът е поставен трикратно, а диригентът признава, че такава акустика не е чувал в света – дори в Миланската скала, разказа още Валентин Стамов. /БГНЕС