„Венити феър”: Зукърбърг живее в дигитален феодализъм

Списанието „Венити феър” публикува голяма статия за основателя на Фейсбук Марк Зукърбърг. В него се разказва, че милиардерът "живее в собствен затворен свят", не общува с никого, освен с най-близките си служители и не позволява на никой от екипа да спори с него.

Статията започва с разказ за женска битка по бойни изкуства, на която Зукърбърг присъства в началото на октомври със съпругата си Присила Чан. Обикновено стотици фенове гледат битките в „Арекс Арена” в Лас Вегас, но този път беше необичайно тихо: по-голямата част от местата бяха празни. „Зукърбърг, който вероятно се страхува от хората, просто нае цялата арена“, пише авторът на статията Ник Билтън. Изданието коментира, че огромните пари влияят на хората по различни начини. Докато знаменитостите в Холивуд започват да инвестират милиони в пластични операции, за да останат млади и красиви завинаги, технологичните милиардери управляват богатствата си по съвсем различен начин. „Колкото повече пари и слава печелят, толкова по-дълбоко навлизат в своя затворен свят, където не взаимодействат с нас, простосмъртните“, пише изданието. Такива хора летят с частни самолети, за да бъдат "далеч от хората", а за да не общуват със съседите си, купуват най-близките къщи, както прави Зукърбърг - този негов навик е известен отдавна.

„Може би най-странното е, че те се обграждат с подлизурковци в работата и живеят в собствен формат на дигитален феодализъм, като рядко взаимодействат с хора извън непосредствената им среда“, отбелязва журналистът.

Според автора желанието на Зукърбърг да сведе до минимум общуването лице в лице му е струвало скъпо. Преди година Марк обяви решението си да преименува Фейсбук на Мета и да заложи на метавселената. Оттогава стойността на компанията е паднала с над трилион долара до 236 милиарда долара, докато собственото състояние на Зукърбърг се е свило с около две трета до над 100 милиарда долара. Освен това той съкрати около 11 000 служители.

„Проблемът е, че никой не иска да живее в метавселената - да ходите на срещи във виртуално кафене на Луната, да излизате на виртуален плаж, облечен като дигитално бодливо свинче, или да ходите на виртуални тренировки с приятели, които живеят в съседство", казва се в статията. Авторът на публикацията е сигурен, че основното, на което ни научи пандемията, е, че технологиите са необходими, когато няма друг начин за общуване между хората. Въпреки това във време, когато пикът на пандемията отмина, ние започнахме да ценим общуването на живо повече от всякога.

В самата компания Фейсбук не всички подкрепиха идеите на Марк за превръщането й в Мета и някои бяха шокирани от промените. Журналистът разговаря с бивш служител на компанията, който каза: преди това Зукърбърг е позволявал на членовете на екипа да изразят мнение, дори и да не го споделя. Сега, според служителя, милиардерът е "заобиколен от подмазвачи", които одобряват всички негови идеи. Никой друг в компанията не спори с шефа за траекторията на Фейсбук. „Тази компания се управлява само от емоциите и вътрешния инстинкт на един човек, никой не смее да оспори решенията му“, оплаква се анонимно един от служителите. /БГНЕС