"Веспилиада": 1000 км живописни пътища и свобода из България

"Веспилиада" 2021 г. ще премине през 7 планини – Витоша, Стара планина, Средна гора, Пирин, Рила, Родопи и Странджа.

Инициативата, организирана от сформирания през 2020 г. Vespa клуб „2% Brothers“ пресъздава типичното италианско рали, зародило се в Сицилия, което има за цел да измине 1000 км. Тази година то ще се проведе за втори път у нас между 2 и 5 септември.

Това обяви пред БГНЕС председателят на клуба Тодор Захариев. Той поясни, че обиколката се провежда в рамките на 3-4 дни и цели освен хубаво изживяване да покаже на чуждестранните участници красотите и богатата история на България и местностите, през които ще преминат участниците.

„Малко над 1000 км ще е трасето този път. Очакваме да дойдат и чужденци. Американката Дженифър Паркър, която живее в Прага и изживява мечтата на всеки веспист – ходи на всяко едно от европейските ралита. Имаме заявено участие и от двама белгийци, които също са известни във веспа-средите. Очакваме да дойдат 1-2 гърци и президентът на румънския Vespa клуб“, обясни той.

Захариев разказа, че името на състезанието идва от игра на думи.

„Весп“ – знаем откъде идва. „Илияда“ взехме, първо от гръцката дума олимпиада, там излезе и част от логото ни. Също така и „хиляда“ – хиляда километра, това е идеята. Така се оформи и нашето лого, което представлява логото на олимпиадата. Сложихме по една единица отпред и стана 1100 км. От тогава идеята ни е да направим ралито минимум 1000 км, ако е възможно 1100, така че да пресъздадем италианското рали“, обясни председателят на Vespa клуба в София.

Тодор Захариев разкри, че се обмисля и идеята скоро ралито да придобие състезателен характер, но той няма да включва развиването на високи скорости.

„Състезателният характер при такива ралита са трасе, по което нямаш право да използваш навигация, имаш право да използваш само стари карти. И има точки, през които се минава и, на които се бие печат и съответно когато събереш всички печати се счита, че си завършил ралито успешно“, поясни той.

А срещата му със световноизвестните скутери датира от 2011 г. когато решил да вземе скутер, но искал той да е с възможно най-късо съосие и възможно най-голям двигател и така попаднал на Vespa GTS 300. Дружбата му с тази машина не продължила дълго, защото срещнал скутерите с двутактов двигател.

„Няколко години след това отидохме до световните Vespa дни, които се случват всяка година. Там се събират много хора. Там всъщност открих двутактовите веспи, тези старите веспи, които са със скоростите и ми направи впечатление, колко по-различно удоволствие е това нещо. От тогава се запалих, продадох GTS-а и сега вече съм горд собственик на 4 стари машини. Те имат и 4 скорости на лявата ръчка, докато при модерния вариант на Vespa – това вече не съществува, те са с вариаторна скоростна кутия – всичко там е газ и спирачка и скутерът тръгва на центробежен принцип“, каза още той.

На снимката: Ясен Марков

Ясен Марков е човекът, наричан от останалите „човекът GPS”, защото той знае пътищата не само в България, но и в Европа, без да му е необходима навигация и благодарение на работата му, която през годините е изисквала много да пътува. Поради тази причина той разработва маршрутът на тазгодишното издание на „Веспилиада“.

„Тръгваме от София, минаваме през Старосел, Хисаря, с. Свежен. Първата ни спирка е в Павел баня. На другия ден тръгваме към Кърджали – маршрутът ще мине през „Гъбите“, Перперикон и Татул. Ще се спи в Кърджали. Третия ден минаваме през Златоград, Смолян, Пампорово, Широка лъка, Огняново, Девин, Доспат. От там като тръгнем, ще се видят планините Рила, Пирин, а след това продължаваме през Юндола, Велинград и София“, описа Марков накратко пътя и уточни, че дневно ще се изминават около 270 км, но всичко ще се случва спокойно, за да могат участниците да видят не само красотата на местата, но и да се запознаят с историята, свързана с тях.

Той обясни също така, че по време на обиколката ще бъде ангажиран и екип, който да помогне в случай на възникване на технически проблем с някой от скутерите, а в най-лошия случай той ще бъде натоварен в бус, който ще ги следва по пътя на пътешествието.

Човекът, който се ориентира без навигация, сподели, че за догодина ще предложи маршрутът на новата обиколка да преминава покрай морето.

Ясен каза, че познава България много добре и е убеден, че имаме по парче от цял свят, затова не е необходимо да гледаме как е навън и поясни, че той дълги години е обикалял из страната, за да обикне столицата. Марков коментира, че ако до скоро е приемал твърдението, че региони в България умират, то вече е на друго мнение, особено от началото на пандемията и все повече негови близки са започнали да търсят къщи извън столицата.

„Мисля, че има връщане към тези градове и села, хората търсят по-спокойно място. Има изоставени места, но ние не се увеличаваме като население и няма как да използваме всичко“, посочи той.

Марин Маринов, който е член на клуба „2% Brothers“ и запален почитател на двутактовите мотори пък ни разкри защо в името на клуба присъстват 2%.

„В по-старите двутактови машини маслото се разтваря в бензина и се слага 2% масло в бензина“, обясни той.

Маринов първо вижда скутера, който няколко години по-късно си купува. „Преди 10 години бяхме на едно море с приятели и едно от момчетата беше дошло с Vespa-та си и аз много се впечатлих. Моделът беше от 1997 г. и много ми хареса. Няколко години по-късно, през човек, си купих същата, така че има нещо като съдба в цялата история“, убеден е Маринов, който инвестира средства в спасяването на скутер от 1984 г., с който най-вероятно ще отиде на „Веспилиада“ 2021.

Той разказа, че реновирането му е направено в Гърция и коментира, че реставрацията излиза близо до цената за закупуване на нов мотор.

Маринов както и Тодор заявиха, че са любители на старите машини и докато могат ще ги карат, защото те дават различно усещане от това, което предлагат сегашните и електрическите модели на марката.

„Тенденцията не е на добре за нас. По принцип двутактовите двигатели доста отдавна са излезли от евронормите, съответно биват забранявани в големите градове. Гледайки политиката на ЕС, към 2035 г., най-вероятно ще става все по-невъзможно да се управляват такива скутери. Има тенденции да се сменят двигателите с вътрешно горене с електрически такива. Ще бъдем принудени да ги приемем и ние, ако искаме да караме“, каза Тодор Захариев и добави, че с двутактовите двигатели всичко зависи от теб и има чувството, че е само той и техниката, и всяко едно негово движение има значение за това, което прави.

„В един момент това ще изчезне, но пък ще остане красотата на тези италиански скутери“, убеден е Захариев.

А докато това се случи и Марин Маринов ще продължи да се движи със скутера из града, и да пести нерви и време, яхнал двуколесния си верен другар, който по негови думи може да бъде поправен и на пътя, защото няма електроника.

„Честно да си призная се провирам между колите, но при спрял трафик и внимателно, защото се случва някой да си отвори вратата, за да слезе. Също така пресичат и много хора. Иначе се губи смисълът от това да караш мотор, ако чакаш в трафика заедно с другите“, заяви Маринов с усмивка и се отправи към скутера си, с който поеха в неизвестна посока. /БГНЕС