Вихрони Попнеделев с изложба за Ханджоу и уважението към природата

Изложба на проф. Вихрони Попнеделев представя непознатия Китай, предаде репортер на БГНЕС.

Изложбата в галерия „Контраст“ е плод на няколкократни пребивавания на художника в азиатската страна. Пред БГНЕС Попнеделев заяви, че досега три пъти е посещавал Китай.

На снимката: Вихрони Попнеделев и Аксиния Джурова

„Казват, че провинция Ханджоу е най-красивата и най-богатата. Огромен град около езеро, изключително красиво”, спомня си художникът.

Попнеделев сподели, че къщите в китайската провинция му напомнят много на старинен Пловдив. „Виждаш едно огромно уважение към природата, което тя може да даде като настройка. Всеки случай аз бях много впечатлен. Нощно време, този зелен Ханджоу става атрактивно осветлен. Всички танцуват, различни музики – едни щастливи хора“, отбелязва професорът от Националната художествена академия.

„В картините може да видите познатия Вихрони с контрастното съчетание на цветове до монохромното отражение на природата в едно селце, запазено както е било през VII век. Там, в това село започна магията за Китай, дори на човек като мен, който гледа с друго око на тази култура“, разказа за БГНЕС проф. Аксиния Джурова.

Без излишна повествователност, но и без прикриване на конкретния сюжет, в картините му е усетена: хармонията на ежедневието в отразените води на сградите и в безлюдните тесни улички на запазеното от VII век село Син Ие, в притихналия след дъжда, обхванат във влажна мараня парк в Ханджоу, в дантелено нежните преплетени стъбла на лилиите в езерото, във ветрилото от есенни цветове в планините, в човешкия поток по тесните улици в китайските мегаполиси, в сгъстения син сумрак на нощния им живот.

Този път Вихрони не е бързал в преживяването. Оставил го е да улегне, да проникне и стане част от него. Той е и познат, и различен, по-притихнал и извън крясъка на нашето ежедневие, стаен в спомена на магията Китай.

Различната културна и социална идентичност между Китай и нас се оказа ползотворно предизвикателство, довело до успокоение на ироничния скепсис на Вихрони и до серия пленителни пейзажи, казва критикът в своя очерк по повод изложбата. /БГНЕС