Водните асансьори на Белгия - между историята и модерността

От векове белгийският народ развива вътрешен воден път, който да свързва реките „Маас“ (Meuse) и „Шелда“ (Scheldt), чиято разлика във височината е 96 метра.

През 1879 г. Министерството на благоустройството приема предложение от Едуин Кларк за изграждането на асансьор за лодки.

Първият такъв е направен в периода 1885-1888 г. През 1914 г. са изградени три съоръжения. Точно тогава обаче започва Първата световна война, което забавя икономическата целесъобразност на съоръжението.

През 1957 г. белгийският парламент приема закон за разширяване на канала. Неговата нужда за региона около Валония е толкова голяма, че в началото на новото хилядолетие е направена поредната модернизация.

Само за периода между 2000 и 2004 г. през него трафикът се е увеличил почти четворно - от 1531 до 4041, а превозеният товар – от 282 000 до 1 513 000 тона.

Съоръжението на канала Шарлероа- Брюксел е арена на стотици туристи. Пътешествието с лодка отнема около 2 часа и половина. Цената на билета за възрастни е 15 евро, семейните – 12, а децата до 3 години се возят безплатно.

Съоръжението беше затворено по време на пандемията, но пространството около него не спира да приема потоци посетители, които прекарват по няколко часа на пикник или се разхождат в прилежащите паркове.

Двете реки се свързват посредством канала Алберт и правят огромен вътрешен 130 км морски път от пристанището в Генк до това в Антверпен. На някои места разликата в нивото на канала е 60 метра, затова са изградени асансьори за плавателните средства. Такова чудо на техническия прогрес в Хаселт, провинция Лимбург.

През съоръжението мога да преминават едновременно по 3 плавателни средства, всяко от които влиза в отделен огромен бетонен улей. С помощта на помпи водата в „аквариума“ се изпомпва за минути и така плавателният съд се сваля на долното ниво. Гигантски врати пък помагат да се напълни и по този начин да изкачи друго водно транспортно средство.

Край асансьорите има изградена водно електрическа централа, която поема непрекъснато изпомпваната вода и по този начин осигурява зелена енергия в мрежата на града. /БГНЕС

-------------

Специално за БГНЕС от Белгия, Апостол Апостолов