Авиокомпания „Хели Ер“, която до това лято беше собственик на два специализирани хеликоптера А 109К2 и единственият сертифициран HEMS оператор у нас, преустанови своята дейност поради липсата на държавна подкрепа и високи експлоатационни разходи.
В Европа медицински полети се изпълняват от граждански оператори в: Швейцария, Великобритания, Германия, Чехия, Дания, Финландия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Словакия, Испания, Швеция и др. Показателен е фактът, че тези страни са избрали като икономически и целево обоснован именно модела HEMS да се прилага от граждански въздушни превозвачи, изпълнявайки изискванията на европейският регулатор. Редица проучвания в тази област ясно показват, че разходите по техническа експлоатация на хеликоптерите, използвани от такива оператори, както и разходите за закупване на гориво са по-малки в сравнение с тази на военновъздушните сили.
У нас ВВС поддържа дежурство с един самолет и един хеликоптер за търсене и спасяване на територията на страната, които се задействат при бедствия и аварии, и при изпълнение на медицинска евакуация в рамките на Министерството на отбраната (при провеждане на учения, стрелби и др. належащи случаи).
В момента има регламентирана възможност Министерството на отбраната да поръчва изпълнението на полети със самолети и хеликоптери на ВВС за медицинска евакуация при необходимост, като реда и регламентиран в тристранна заповед между МО, МЗ и МВР от 2011 г. При това се заплащат разходите за полета по утвърден ценоразпис. Това основно се използва при полети за транспортиране на органи за трансплантация в последните 3-4 години – изпълняват се от 5 до 15 полета годишно.
До продажбата въздушните линейки се използваха от застрахователна компания. За периода 2014-2019 са проведени над 20 спасителни операции, само за нуждите на Планинската спасителна служба, в които е помогнато на над 25 души. За сравнение на територията на Германия ежедневно се извършват около 40 мисии на операторите на HEMS.
„Използването на съществуващите на въоръжение в българските ВВС военни хеликоптери за спешна медицинска помощ вместо специализирани хеликоптери за операции от типа HEMS, така както е разписано в европейските регламенти и отговарящи на изискванията на здравните и авиационните власти, е все едно вместо специализирани наземни линейки да се използват БТР- и верижни транспортни машини“, коментират авиоекспертите.