Вучич използва футбола за националистическата доктрина „Сръбски свят“

Телеком Сърбия, чийто мажоритарен собственик е сръбската държава продължава агресивно да завладява медийния пазар в държавите от Западните Балкани. Огромни суми са заделени за правата на телевизионни предавания на футболни мачове.

Само за мачовете от английската Висша лига, която ще се излъчва по канала Arena Sport от следващия сезон, бяха платени 600 милиона евро, което е десет пъти повече от правата, платени преди това от спортния канал на United Group.

Според Марко Милосавлевич, словенски университетски преподавател, бизнес решенията на Telekom са параван за политическите интереси на сръбските власти и президента Александър Вучич, които искат да разширят своето влияние в бившите югославски републики.

„Телеком Сърбия – една държавна компания, се използва като оръжие или инструмент за разширяване на политическите интереси и налагане на влиянието на сегашното сръбско правителство. Медията е като троянски кон, използван за навлизане на пазарите в бившите югославски републики с предимно политическа мотивация (...) Първоначално това влияние се популяризира със спортни програми и след това вероятно ще бъде последвано от други идеологически предавания”, заяви Милосавлевич.

„Телеком Сърбия не може да очаква печалба от сделката, след като плати 600 милиона евро за тези права“, каза ученият, привеждайки това като доказателство за скритите идеологически цели на сделката.

За сравнение Sky Deutschland плаща 25 милиона евро на сезон за излъчване на Висшата лига в Германия, Австрия и Чехия, а Telekom Serbia - 100 милиона евро на сезон за да излъчва мачовете на териториите на Сърбия, Хърватия, Словения, Босна и Херцеговина, Република Северна Македония и Черна Гора.

Милосавлевич е убеден, че Европейската комисия ще реагира на опита за монопол заради нейните директиви, които ограничават пазарното присъствие на компании от страни извън ЕС, когато последните са заподозрени в налагане на геополитически интереси.

„Няма съмнение, че това е изключително опасно и че държавното ръководство на Сърбия стои зад сделката, като цената за упражняване на влияние няма значение. Икономическите, а след това и политическите интереси са по-лесно прокарвани чрез популярността на спорта. Сърбия очевидно завладява пазара /в Западните Балкани/ с неконкурентни ходове," каза Мехмед Халилович, журналист и бивш медиен омбудсман пред канал N1.

„Open Democracy” - известен британски политически портал, който се занимава с медийните свободи от 2001 г., беше сред първите, които също коментираха агресивното поведение на сръбския Телеком. В статия със заглавие „Игра с Висшата лига на Балканите?“, авторът анализира ситуацията, като казва, че става дума за стратегията на Вучич да разширява влиянието на режима и ключът към това е атрактивното телевизионно съдържание.

„Най-гледаната футболна лига в света може да се превърне в съвременния еквивалент на турбо-фолка от 90-те години по време на режима на бившия сръбски диктатор Слободан Милошевич: пищно отвличане на вниманието от суровите политически реалности и проблемите с правата на човека чрез излъчване на концерти с танцуващи певици в миниполи. Това помогна за прикриване на военните зверства. Въпросът е, иска ли Висшата лига да участва в тази игра?“, пита авторът. /БГНЕС

----------------------------------------------------

Анализът е на международния отдел на Агенция БГНЕС

Категории:

Тагове: