Липсата на умения на младите да се ориентират в интернет, да боравят с информация и да мислят критично доведе до масовото изтегляне на ученици от училищата в Сливенско, заяви в интервю за БГНЕС управителят на Центъра за развитие на медиите Яна Пеловска. Според нея отговорността фалшивите новини да бъдат опровергани е на всички.
Центърът за развитие на медиите регулярно организира обучение на ученици за това как да разпознават фалшивите новини.
„По-рано тази година Центърът за развитие на медиите проведе изследване за нивото на медийната грамотност на ученици между 15 и 19 години в 10 общински средно-образователни и професионални училища в София, Бургас, Карлово, Костинброд, Сливница и Стара Загора с цел да се събере първата, основаваща се на факти, систематизирана информация за текущото състояние на медийната грамотност в българските гимназии. Целта на изследването бе да установи до каква степен учениците и младежите на тази възраст разпознават достоверното медийно съдържание, като същевременно се изследва и нагласата им да избират каналите за информация, споделяне и развлечение. Могат ли тийнейджърите да се ориентират и да боравят с информацията в социалните мрежи е допълнителна информация, която се извлича от изследването“, каза Пеловска.
Над 600 ученика участват в изследването, което прави резултатите достатъчно представителни, за да може експертите от Центъра да направят съответните изводи:
Центърът за развитие на медиите проведе и множество срещи-обучения с ученици, за да можем да говорим по всички тези теми: достоверно ли е съдържанието в интернет и социалните медии, как да проверяват своята информация, как да бъдат критични към това, което четат, как функционират традиционните медии в България и т.н., посочи още Пеловска.
Според нея паниката, която извади стотици деца от училищата им в Сливенско, е била предизвикана именно от липсата на умения за боравене с невероятно наситения информационен поток, който залива младите хора всеки ден. Липсата на умения за критично мислене и проверяване на достоверността на информацията води до хаотично поведение и на изключително лесно манипулиране на групи от хора, допълни Пеловска и посочи, че вероятно предизвикването на такава паника е комбинация между умишлен акт на определени лица и недостатъчна информираност. „По-важното е, че е сигнал именно за недостатъчната информираност и неспособност на младите хора да разпознават фалшивите новини“, смята управителят на Центъра за развитие на медиите.
Само чрез образование може да се противостои на такива фалшиви новини. „Разпознаването на фалшивите новини и пропагандното съдържание е съществен проблем сред учениците. Има процент от тях, които вярно се ориентират в съдържанието на информационните канали, но в същото време са подвластни на пропагандни методи. Категорична е нуждата от допълнително обучение и надграждане на знанията на учениците по отношение на достоверно и истинно съдържание, придобиване на умения за работа с информация в новинарски сайтове и социалните мрежи“.
Адекватното поведение да се противостои на фалшивите новини би било навременното успокояване на хората в подобна ситуация, но най-вече със систематични усилия за залагане на образователни модули още от ранна възраст за подготвянето на младите умове за информационния космос, в който живеем. Създаване на способности не само за боравене с технологиите, но и как да се използва и тълкува съдържанието, което нахлува в живота им чрез тях, посочи Пеловска.
Отговорността фалшивите новини да бъдат опровергани е на всички – така Пеловска отговори на въпрос трябва ли лично премиерът Борисов да уверява родителите в Сливенско, че никой няма да им вземе децата от училище.
„Не бива изобщо да се допуска подобен хаос в една напълно управляема информационна ситуация при наличието на адекватна реакция от родители и институции. И все пак, това отново е важен повод да си дадем сметка за нуждата от систематично образование по медийна грамотност сред младите хора, което да не се извършва спорадично и на кампаниен принцип, а като базова нужда за изграждането на съвременния човек в България“, завърши управителят на Центъра за развитие на медиите. /БГНЕС