Защо Турция промени името си: популизъм, социологически проучвания и една птица

Турците вече не искат да бъдат асоциирани с голяма птица, която е най-известна като символ на Деня на благодарността в САЩ. Или така иска Ердоган.

ООН прие преименуването на страната от Турция на Тюркийе, което според министъра на външните работи Мевлют Чавушоглу ще "увеличи стойността на марката на нашата държава".

"Основната причина, поради която Турция променя името си, е да премахне асоциацията с птицата", заяви Синан Улген, председател на базирания в Истанбул мозъчен тръст EDAM. "Но също така терминът се използва в разговорния език за обозначаване на неуспех."

За президента Реджеп Тайип Ердоган, който се бори за преизбиране догодина, новото име изразява по най-добрия начин "културата, цивилизацията и ценностите на турската нация".

Международните организации вече са задължени да използват новото име, но това няма да стане за една нощ за широката общественост, каза Улген пред CNN. "Вероятно ще са необходими много години, за да може по-широката международна общественост да премине от Турция към Тюркийе".

Това не е първият път, в който държавата се опитва да промени името си, каза той. Подобен опит е направен в средата на 80-те години на миналия век по времето на президента Тургут Йозал, но той така и не е получил такава популярност, казва той.

Възможно е зад този ход да стоят политически мотиви, тъй като турците ще се застанат пред урните през юни следващата година в условията на жестока икономическа криза.

Това е "още една стратегия, която турското правителство прилага, за да достигне до националистически настроените избиратели в една решаваща за турската политика година", казва Франческо Сикарди, старши програмен мениджър в мозъчния тръст "Карнеги Европа".

Според него моментът на промяната на името е "решаващ" за изборите през 2023 г. "Решението за промяна на името беше обявено през декември миналата година, когато президентът Ердоган изоставаше във всички проучвания на общественото мнение, а страната се движеше в една от най-тежките икономически кризи през последните 20 години."

Позицията на Ердоган в проучванията на общественото мнение спадна значително през годините. Допитванията от края на миналата година показват, че подкрепата за управляващата партия на Ердоган е около 31-33% по данни на Ройтерс, което е спад от 42,6% по време на парламентарните избори през 2018 г. Към днешна дата резултатите са още по-мрачни.

Външнотърговският дефицит на Турция нарасна с 98,5% на годишна база до 6,11 млрд. долара през април, съобщи Ройтерс, като се позова на Турския статистически институт. Годишната инфлация скочи до 73,5 % през миналия месец, което е 22-годишен връх.

Анализатори твърдят, че по време на криза президентът е склонен да прибягва до популистки ходове, най-вече на международната сцена, за да отклони вниманието от проблемите у дома. Икономическите сътресения, които вече изкараха хората на улицата, са главоболие за правителството.

"Новото име едновременно ще отвлече вниманието на местната публика от по-конкретни, неотложни проблеми и ще предложи на президента Ердоган още един аргумент в полза на неговата теза за по-силна, по-традиционна Турция",

С друг популистки ход през 2020 г. Ердоган издаде указ за превръщането на храма “Света София” в Истанбул в джамия. Мнозина анализатори разчитат по този начин и активността по отношение на Сирия и мигрантите.

"В отсъствието на конкретни политики за справяне с икономическите и политическите проблеми на страната, Ердоган търси спасение в популистката политика на идентичността", пише тогава за този ход политическият анализатор Коркмаз. "Той засилва турския национализъм и ислямизъм и се насочва към опозиционните фигури".

Новото име носи и знаково измерение за турския президент, защото ще даде възможност на Ердоган да се затвърди в историята редом до бащата на републиката Мустафа Кемал Ататюрк в светлината на честването през 2023 г. на 100-годишнината от основаването на съвременна Турция. /БГНЕС


Мохамед Абделбари, коментар за CNN