Здравко Зеленоградски: Вплитаме традицията в модерните облекла

„Моята кауза е да припомним на българите, че ние не сме случайни и че притежаваме такова огромно културно историческо наследство, че трябва да бъдем горди с това, че сме българи.“ Това каза в интервю за БГНЕС съдружникът и управител на фирма Vezba Здравко Зеленоградски, която вплита традиционната българска шевица в модерните облекла.

„В последните години се забелязва в българите една жажда за идентичност. Ние решихме, че това е начинът, по който да повдигнем българския дух“, споделя Зеленоградски мотивите да поемат по този път.

Съдружникът обяснява, че те вплитат символите на автентичните български шевици „Канатица“ и „Елбетица“, с помощта на машинната бродерия, в модерните облекла, тъй като няма как всички да носят носии, а и ръчното бродиране е трудоемка и скъпа задача.

„Традицията има място в модерното. Нашето културно наследство е много красиво и може винаги да се впише. Отделно има и тази идеална цел, която цели да даде на българина, това от което има нужда в тези сложни времена, а именно любовта към българското, родното, историята и към себе си“, пояснява той и добавя, че „Канатицата“ съществува от 7000 г., а „Елбетицата“, която представлява два кръста, символизира, най-общо, хармонията и кръговрата на живота и съдбата.

„Елбетицата“ е по-традиционен български символ, който изразява четирите основни и четирите допълнителни посоки на света, съединяващи се в един общ стабилен център, който ги държи в синхрон“, обяснява Зеленоградски символиката й.

„Елбетицата“ най-често може да я видим върху ръкавите и яките на дрехите, както и в най-долната част на женските поли. Това са местата, където са свършвали дрехите и се е вярвало, че там човек е най-уязвим. Затова за всички шевици и орнаменти се вярва, че притежават магична сила, която да закриля притежателя им от нечистите сили. В така наречената от тях шевица пък „Плодовитост“, избродирана върху мъжката тениска с якичка, фигурата „Елбетица“ е съставена от взети части от цялостна везба на мъжка пазва, изградена от растителни орнаменти, обградени от зигзагообразен шевичен кант.

По думите на Зеленоградски шевицата се вписва в редица дрехи – тениски, блузи, ризи, шапки, панталони, дори и официални, като костюм например.

„Дори имаме такъв проект, в който правим официални костюми с избродирана шевица на самите тях - било то на ревера на костюма, на джобчето – от вътрешната страна, при вътрешния джоб. Изглежда стилно, но и предизвиква голям интерес“, казва още той и подчертава, че най-голям интерес предизвиква традиционната българска риза, като от октомври се очаква да пуснат и новите й модели.

„Пуснахме и детски артикули, към които има голям интерес. Хората искат да предадат нашите традиции и нрави на младото поколение“, уверен е съдружникът.

Той разказва, че среща Цветомир Петков, който е дизайнер на марката, по време на разходката на домашните им любимци.

„Преди 3 години и повече тук се срещнах с моя съдружник. Той ми сподели идеята си, а аз я прегърнах с две ръце. Каза ми, че има идея да направи нещо хубаво, българско и изконно, което да го пренесе на поколенията, да има приемственост на идеала от по-младите“, спомня си началото и е категоричен, че работата им е повече кауза отколкото бизнес, с който обаче успяват да се препитават.

Споделя, че през март, когато започнала пандемията отбелязали бум на продажбите, но след това всичко секнало. Въпреки това успяват да се справят и не търсят помощ от държавата. /БГНЕС