Фотографът Франциска Штункел обича да прави спонтанни градски снимки, така че се нуждае от бърз фотоапарат, който е готов да работи, когато вдъхновението я връхлети: нейният е немско производство - Leica (Лайка) M11.
„Трябва да бъда много бърза и дискретна“, разказва берлинската художник-фотограф, която улавя отражения на хора, минаващи покрай прозорци, чиито контури се сливат с формите зад стъклото.
Компактният Leica (Лайка) на Штункел е идеалният фотоапарат за работата, казва тя пред АФП.
Известна със своите джобни устройства в ретро стил, марката Leica (Лайка) празнува знаменателна дата, тъй като отбелязва 100 години от представянето на първата й комерсиална камера пред публика.
Компанията Лайка е основана през 1869 г. от предприемача Ернст Лейтц в град Вецлар в западна Германия, като първоначално произвежда оптични лещи и микроскопи.
Но едва през 1925 г. камерата Leica (Лайка) 1 е представена на пролетния панаир в Лайпциг.
Фотоапаратите Лайка се превърнаха в предпочитан инструмент за видни фотографи за години напред, включително легендарните фоторепортери Робърт Капа и Анри Картие-Бресон.
Дори днес елегантният фотоапарат с червена точка все още държи позициите си на пазара, доминиран от японски гиганти като Sony, Canon и Nikon.
- "По-добър фотограф" -
Работата с Leica (Лайка) "те прави по-добър фотограф", каза британският художник Алън Шалер, който използва монохромна версия на M11 - цифров фотоапарат с ръчно управление.
Шалер толкова е свикнал да настройва ръчно блендата, скоростта на затвора и светлочувствителността, че каза, че сега може да го направи "по-бързо от всяко автоматично устройство".
Сто години по-късно фотоапаратите Leica (Лайка) все още се сглобяват на ръка във фабрика във Вецлар, северно от Франкфурт.
В помещението за сглобяване без прах 70 работници, оборудвани с прецизни отвертки и антистатични пинсети, изграждат устройствата на ръка от повече от 600 части.
Това е старателна работа, „която изисква много опит“, каза Питър Шрайнер, ръководител на сглобяването на камерата.
В друга стая наблизо лещите се полират до 0,1 милионна част от метъра, преди да бъдат залепени и лакирани.
След трудно десетилетие през 2000-те, Leica (Лайка) промени съдба си, като премина изцяло към цифровите фотоапарати, които сега представляват по-голямата част от продажбите.
Компанията все още произвежда няколко аналогови устройства - включително M6, братовчед на M11.
Главният изпълнителен директор на Leica (Лайка) Матиас Харш каза, че се очаква продажбите да достигнат рекордните 600 милиона евро (660 милиона долара) през 2024/25 г., с годишен ръст от близо 10 процента.
Общите глобални продажби на цифрови фотоапарати са нараснали само с четири процента миналата година до 6,8 милиарда евро, според германския потребителски институт GfK.
Иновациите остават в основата на марката, с бюджет за изследвания от "повече от 10 процента от продажбите", според Харш.
Отвъд камерите, Лайка диверсифицира в часовници и лазерни проектори за домашно кино, както и камери за смартфони.
Лещите на Лайка вече могат да бъдат намерени в смартфони, произведени от китайската компания Xiaomi (Ксиоми), както и в телефона Лейтц, проектиран от Leica (Лайка) с Sharp (Шарп) за японския пазар.
Но новата технология никога не може да замени романтиката на фотоапарата Leica (Лайка), според Харш.
„С телефон правите моментни снимки. Всичко останало е фотография“, каза той, настоявайки, че двете направления на работата на компанията се радват на „мирно съвместно съществуване“.
Телефонните камери на Leica (Лайка) и нейните традиционни модели също са различни по отношение на цената – M11 струва над 9000 евро плюс няколко хиляди евро допълнително за обектив.
Северна Америка представлява около 20 процента от общите продажби на Leica (Лайка) и компанията "оценява въздействието" на митата, обявени от президента на САЩ Доналд Тръмп, каза Харш.
Leica (Лайка) управлява повече от 120 собствени магазина в целия свят, включително в Съединените щати, като през тази година са планирани откриването на още. I БГНЕС